Coen Dekker, brandmanager Beer Image bij Heineken, constateert dat de brouwer wellicht is doorgeschoten met het bouwen van merken. Allerlei producten worden voorzien van het logo van Heineken, zoals creditcards en kleding. Consumenten zitten daar niet altijd op te wachten.
Zij verlangen in eerste instantie gewoon naar een lekker biertje. Daarom is het nu hoog tijd om te focussen op het product bier, aldus Dekker.
Groeien
De consumptie van bier is gedaald van gemiddeld negentig liter per Nederlander in 1995 naar zeventig liter per jaar nu. De merken Jupiler en Hartog slagen er wel in om te groeien.
Dekker meent dat die merken in het gat sprongen dat Heineken liet liggen door in hun campagnes te communiceren over het ambachtelijke en goede van bier.
Urgentie
Als de markt jaarlijks één procent verliest dan houdt de bierindustrie het niet nog één eeuw vol. Dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren, maar Dekker vindt het belangrijk om de rekensom te maken zodat de urgentie van de zaak in alle geledingen doordringt.
Heineken is te veel een marketingbedrijf geworden en moet weer bierbrouwer zijn, aldus Dekker.
Het is Dekkers taak bij Heineken om de business te vergroten, bijvoorbeeld via een beter imago van bier of door alternatieve drinks te lanceren die de categorie stimuleren.
Bron: Tijdschrift voor Marketing, via RetailActueel.
Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine.

