De Nederlandse bierdrinker opent dit najaar het liefst een flesje Heineken Tarwebok, zo blijkt uit onafhankelijk smaakonderzoek van marktonderzoekbureau IvoMar. De herfstvariant van de van oorsprong Amsterdamse brouwerij scoort met een 6,8 het hoogste rapportcijfer.
Dat schrijft de LevensmiddelenKrant. IvoMar vroeg honderdvijftig fervente bierdrinkers naar hun voorkeuren en vooral de smaak van de Heineken-variant kan de goedkeuring van de respondenten wegdragen.
Zo’n 64 procent vindt het bier lekker, 53 procent is te spreken over de nasmaak en 49 procent noemt de pils goed doordrinkbaar.
Runner-ups
Op plek twee eindigde de winnaar van vorig jaar, Grolsch Herfstbok. De achterstand is echter nihil, want het herfstbier scoort gemiddeld een 6,7. La Trappe staat met een 6,6 op de derde plaats.
Drie biermerken delen met een 6,4 plek vier: Budels Herfstbock, Gulpener Herfstbock en Hertog Jan Bockbier.
Verpakking
Als het puur op de aantrekkelijkheid van de verpakking aankomt, is de keuze anders. La Trappe en Grolsch scoren met 64 procent van de stemmen het beste. Al geeft 66 procent van de respondenten aan altijd of zo nu en dan voor de Heineken Tarwebok te kiezen, ongeacht de prijs, dus de merktrouw is hoog.
Ruim zestig procent kiest doorgaans eerder voor Grolsch Herfstbok.
Schapinformatie
Volgens de ondervraagden spelen smaaksterkte (61 procent), kleur (51 procent), geur (37 procent) en bitterheid (35 procent) een belangrijke rol bij wat bokbier nu echt bokbier maakt. Om de juiste keuze te kunnen maken voor het schap ontvangt de consument graag ter plekke informatie over het smaakprofiel, de aanbevolen schenktemperatuur en weetjes over het merk en de brouwer.
Bij het kopen van speciaalbier let de consument nu het meest op het merk (66 procent), de smaak van het bier (52 procent) en de uitstraling van de verpakking (45 procent).
Bron: LevensmiddelenKrant.
Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine.

