Hilton opende in 2010 in de Verenigde Staten haar 600.000ste hotelkamer. Dit lukte nog maar één andere hotelketen.
Door de hoeveelheid kamers was Hilton Worldwide vorig jaar de grootste, Amerikaanse hospitalityonderneming in termen van het aantal hotelkamers. Hilton werd tevens de eerste wereldwijde hotelonderneming die een meetsysteem voor duurzaamheid als een merkstandaard invoerde: het programma LightStay, dat het energie- en watergebruik, de hoeveelheid afval en de CO2-uitstoot meet in hotels over de hele wereld.
Het zijn twee van de hoogtepunten die de hotelketen naar buiten brengt, al terugkijkend op vorig jaar.
Profiteren
"Het jaar 2010 was een keerpunt voor de industrie. De totale prestaties verbeterden en lieten meer tekenen van herstel zien; Hilton Worldwide stond meteen in de startblokken om van deze opleving te profiteren", aldus voorzitter en ceo Christopher Nassetta.
"In de afgelopen jaren heeft Hilton Worldwide haar bedrijven totaal vernieuwd en bijeengebracht tot één internationaal geïntegreerde onderneming. Het gevolg was dat we in 2010 heel goede resultaten bereikten en reden hebben om nog optimistischer te zijn over de toekomst.”
Contracten
Andere successen voor Hilton waren: ze opende 178 hotels met ruim 24.000 kamers en ondertekende beheers-/franchiseovereenkomsten voor ruim tweehonderddertig hotels met meer dan 44.000 kamers. Al deze contracten vergrootten het netwerk van Hilton Worldwide buiten de Verenigde Staten met bijna veertig procent in 2010 wat betreft het aantal hotelkamers.
De regio’s in Azië en de Stille Oceaan, het Midden-Oosten en in Afrika tezamen kenden een toename van 52 procent.
Schulden
Verder bereikte Hilton een recordaantal van 27 miljoen HHonors-leden, werd de looptijd van bijna alle schulden met twee jaar verlengd, de totale schuld met bijna vier miljard dollar verminderd en werd het Samenwerkingsverband voor Innovatie gelanceerd.
Merken
De Hilton-merken behaalden in 2010 ook hun eigen successen. Zo verdrievoudigde het aantal luxueuze hotels - waaronder Waldorf Astoria Hotels & Resorts en Conrad Hotels & Resorts - tussen 2007 en 2010; lanceerde Hilton Hotels & Resorts de Eforea-kuuroorden; introduceerde Doubletree by Hilton een nieuwe, internationale merkidentiteit, bereikte Embassy Suites Hotels de mijlpaal van vijftigduizendste suite, opende Hilton Garden Inn vijfhonderdste hotel en Homewood Suites by Hilton het driehonderdste hotel.
Verder ontvingen Hilton Garden Inn en Homewood Suites by Hilton beide de hoogste onderscheiding in de North America Hotel Guest Satisfaction Index Study van 2010. Daarmee is Hilton Worldwide de enige hospitalityonderneming waarvan twee merken de eerste plaats hebben behaald.
Hilton heeft de onderscheiding nu 27 keer voor haar verschillende merken ontvangen. Dat zijn bijna driemaal zoveel eerste prijzen als andere hotelondernemingen hebben ontvangen.
Tot slot werd Hampton Hotels verkozen tot het nummer één franchisebedrijf in de Entrepreneur’s Annual Franchise 500.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.

