De nieuwe strategie van Makro Nederland leidt tot groei in de tot nu toe krimpende markt van horeca-afnemers.
Dat blijkt uit de jaarcijfers die Metro Group bekend heeft gemaakt. Makro Nederland laat daarbinnen voor 2010 een groei zien in een krimpende horecamarkt en een lichte stijging van de winst.
De nieuwe strategische koers die Makro sinds vorig jaar voert onder leiding van ceo Jean-Pierre Bienfait, lijkt daarmee haar vruchten af te werpen.
Inspelen
Centraal in de strategie staat het zo optimaal mogelijk inspelen op individuele behoeften van ondernemers. Uitbreiding van bedieningsconcepten op maat, zoals bezorgdiensten en klantbezoeken voor onder andere horeca, zijn de volgende stappen in deze strategie.
"Efficiëntie en gemak voor ondernemers zijn ook in 2011 belangrijke pijlers voor Makro", aldus Bienfait. "Eind vorig jaar hebben we bijvoorbeeld tijdelijk onze openingstijden verruimd, zodat ondernemers op mindere drukke momenten van de dag bij ons inkopen konden doen."
Op maat
"We zien een duidelijke trend dat de wensen van ondernemers allang niet meer alleen gaan over producten met een aantrekkelijke prijs, maar ook over bedieningsconcepten op maat, (online) contactmomenten en bezorging op hun adres."
"Daarom bieden wij ondernemers totaaloplossingen in producten en diensten aan onder één dak. Dat zij waarderen dat we dit doen, zien we terug in de resultaten."
Speerpunten
In 2011 ligt de focus van Makro op efficiëntie en gemak voor ondernemers. Om hen effectief van dienst te kunnen zijn, streeft Makro ernaar om partner te zijn voor ondernemers. Het signaleren van behoeften en hierop inspelen wordt dan ook actief gestimuleerd onder medewerkers van Makro.
Op dit moment worden de bezorgdiensten voor en klantbezoeken aan horecaklanten uitgebreid in heel Nederland. Ook heeft Makro een nieuw wagenpark, is een team opgezet en uitgebreid dat horecaklanten bezoekt en worden de openingstijden van de allergrootste vestigingen van Makro verruimd.
Zo zullen de allergrootste vestigingen vanaf april iedere zondag geopend zijn.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

