Voorzitter Hajé de Jager van Koninklijke Horeca Nederland ziet een enorme kans voor de horeca als oplaadpunt voor elektrische auto's en fietsen.
Ongeveer 1,25 miljoen mensen gaan er komend weekend op uit. Van de vakantiegangers blijft meer dan de helft in Nederland en voor hen geldt dat wandelen en fietsen favoriet zijn. Inmiddels hebben al veel horecabedrijven de mogelijkheid om de elektrische vervoersmiddelen op te laden. Een service van de horeca, waarbij zowel de fiets of auto als de berijders worden opgeladen. De Nederlandse horeca en campings verdienen ruim 750 miljoen euro aan recreatieve fietsers. Tijdens de korte en lange fietstochten worden vaker hotels, restaurants en cafés bezocht. Analyses van het Landelijk Fietsplatform tonen aan dat vijftig procent van de Nederlandse bevolking regelmatig op de fiets stapt.
De horeca kan nu inspelen op de veranderende wereld, waarbij we ons moeten aanpassen. "De horeca is niet alleen een huiskamer, maar ook de flexibele werkplek van de samenleving", aldus Hajé de Jager. Op verschillende websites kunnen gasten de oplaadpunten vinden bij de horeca. Op de website www.iohotspots.nl staan 423 oplaadpunten en op de website www.ion.nl staan 1700 extra oplaadpunten. Deze zijn voornamelijk gericht op fietsers.

