Branchenieuws

Horeca beslaat 12 procent frequente aankopen

Uitgaven aan de horeca zijn goed voor 12 procent van het aandeel frequente aankopen en staan daarmee, samen met autobrandstoffen, op een derde plek. De prijzen van meest frequente aankopen stegen trouwens relatief veel, maar dat lag vooral aan levensmiddelen en autobrandstoffen.


Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Op de eerste plaats van meest frequente aankopen staan voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken (33 procent). Daarna volgt 'overige frequente aankopen' (18 procent).

Op een gedeelde derde plek staan dus de horeca en autobrandstoffen. Daarna volgen alcoholhoudende dranken en tabak (9 procent), recreatieve en culturele dienstverlening (9 procent) en lichaamsverzorging (7 procent).

Prijsstijging
Producten die de consument frequent koopt stegen in de afgelopen 5 jaar overigens bijna 2 maal zo hard in prijs als producten die niet frequent worden gekocht. Ze werden sinds juli 2006 gemiddeld 13,3 procent duurder.

Ervaring
Producten die veel minder frequent worden gekocht zoals elektronica, werden gemiddeld 7,5 procent duurder. Omdat consumenten vaker te maken hebben met frequente aankopen dan met niet-frequente, ervoeren zij hogere prijsstijgingen dan het officiële inflatiecijfer.

Oorzaken

Eind 2007 werden frequente aankopen een stuk duurder, waardoor zij sterker in prijs stegen dan de inflatie. Dit kwam vooral door stijgende prijzen van levensmiddelen en autobrandstoffen, als gevolg van de hogere prijzen op de wereldmarkt.

In de zomer van 2008 liep het verschil met de inflatie op tot bijna 3 procentpunt. Sinds eind 2009 stijgt de benzineprijs op jaarbasis opnieuw sterker dan de inflatie, waardoor ook nu de prijsstijging van vaak gekochte producten hoger is.

Inkoopprijzen
Al eerder werd bekend dat inkoopprijzen voor de horeca de afgelopen 5 jaar juist harder waren gestegen dan de prijzen op een terrasje.

Bron: CBS