Steeds meer horecabedrijven, cateringbedrijven, kantines en slijters kopen hun bier bij de supermarkt in plaats van bij de brouwers; ze hamsteren soms zelfs. Hierdoor zijn de marktcijfers over bierverkopen niet meer representatief.
Het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK) maakt al jarenlang melding van dalende verbruikcijfers, terwijl marktonderzoekers GfK, Nielsen melden dat het volume van bierverkopen juist toeneemt.
Hamsteren
De oorzaak hiervan ligt waarschijnlijk in het massaal hamsteren van bier door vooral slijters bij stuntende supermarkten. Zodra bier in de aanbieding is, wordt regelmatig discreet een vrachtwagen voorgereden om honderden kratten te laden.
Brouwerijen zijn uiteraard niet te spreken over deze praktijk. CBK-directeur Jack Verhoek erkent het risico op vervuilde marktcijfers. Over enkele maanden maakt CBK de Nederlandse verbruikcijfers bekend.
Horeca
In het jaarverslag over 2008 stelt CBK dat de binnenlandse afzet van bier steeg met 1,6 procent. De stijging steunde echter op het hamsteren van de retail en horeca, gezien de accijnsstijging met 30 procent per januari 2009. In feite is de afzet van bier in 2008 juist gedaald.
Bron: Slijtersvakblad/LevensmiddelenKrant.
Ook onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.

