Branchenieuws

Horeca heeft meeste websites van het mkb

Gemiddeld heeft 68 procent van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) een website. De horeca gaat hier aan kop met 82 procent. Het sociale-mediagebruik ligt echter wat onder het gemiddelde. Dat blijkt uit het EIM-onderzoek Mix & match.


De minste website-eigenaren bevinden zich in de bouwnijverheid (48 procent). De belangrijkste redenen waarom bedrijven geen website hebben, zijn dat die bedrijven geen toegevoegde waarde zien voor hun bedrijf (47 procent) of er nog niet aan toegekomen zijn.

Deze laatste reden is door ruim een kwart van de bedrijven genoemd. Andere redenen zijn 'kost te veel tijd of geld', 'het bedrijf sluit aan bij de website van de organisatie' of 'het bedrijf wordt afgebouwd'.

Sociale media
Als gekeken wordt naar het gebruik van sociale media, dan scoren horecaondernemers onder het gemiddelde. Dat is 29 procent en in de horeca maakt 24 procent gebruik van sociale media. Bovenaan staat de sector verhuur en zakelijke dienstverlening met 49 procent.

2 andere sectoren scoren ook boven het gemiddelde; de overige 4, naast de horeca, zitten onder het gemiddelde.

Redenen
Als belangrijkste reden om sociale media niet te gebruiken, noemt twee derde van de bedrijven dat zij er de toegevoegde waarde niet van inzien.

Bedrijven twijfelen dus over het nut en de noodzaak van sociale media. Ook geeft 1 op de 5 bedrijven aan dat het naar verwachting te veel tijd en geld gaat kosten.

Bovendien zijn er bedrijven die beducht zijn voor privacyaspecten.

Media
LinkedIn is het populairste sociale medium. Ruim driekwart van de bedrijven heeft een LinkedInprofiel. Andere belangrijke sociale media voor bedrijven zijn Facebook (38 procent), Hyves (37 procent), Twitter (28 procent) en YouTube (16 procent).

De twee belangrijkste activiteiten op sociale mediasites zijn 'profiel aanmaken' en 'reageren op binnenkomende berichten en initiatieven', op afstand gevolgd door 'ik benader zelf veel personen' en 'ik doe mee aan discussies'.

Bedrijven zijn over het algemeen dus vaker passief dan actief op sociale
mediasites.

Doelstellingen
De belangrijkste doelstellingen om sociale media voor het bedrijf in te zetten, zijn uitbreiding van het aantal contacten en het opzoeken van oude contacten. Bedrijven gebruiken sociale media dus voornamelijk voor relatiebeheer.

Ook het creëren van een bedrijfsimago en het inzetten als marketinginstrument worden veel genoemd. Sociale media worden dus ook gebruikt om het eigen bedrijf een profiel te geven en bekendheid te genereren bij potentiële klanten. Bijna 1 op de 3 bedrijven heeft ook een omzetdoel.

Rapport 'Mix & match; het gebruik van digitale media in het mkb'.