Branchenieuws

Horeca krijgt nieuwe muziekaanbieder

Voor horeca die niet langer muziek via Buma/Stemra en Sena wil draaien, is er nu een alternatief. Er kleven echter twee nadelen aan.

Dat meldt 3VOOR12 NL vandaag. De nieuwe aanbieder heet Muziektijdenshetwerk.nl en is een initiatief van Streamwise, Tribe Of noise en Muziekindezaak. De zender is reclame- en praatvrij. Wel worden er vooralsnog onbekende muzikanten gedraaid en zijn de kosten soms niet lager dan bij Buma/Stemra en sena.

Onbekend
Hessel van Oorschot, woordvoerder van Tribe of Noise, denkt dat het niet zo erg is dat er nog geen bekende muzikanten worden gedraaid. "Natuurlijk willen gasten in een bruin café gewoon meezingen met Hazes, daar richten wij ons ook niet op. Maar bij lang niet alle bedrijven in Nederland is muziek zo bepalend. In een winkel hoef je niet per se de Top 40 op te zetten, het draait vaak om achtergrondgeluid."

Kosten
Muziektijdenshetwerk.nl vraagt een vast bedrag van 25 euro per maand en eenmalig 199 euro voor het verstrekken van het internetradiotoestel warmee de muziek wordt gedraaid. Veel bedrijven die aangesloten zijn bij een branchevereniging, betalen nu echter minder aan Buma/Stemra en Sena.

Door afspraken te maken met de rechtenorganisaties hebben een aantal van deze verenigingen voor hun leden een vast jaarbedrag bedongen dat aanzienlijk lager ligt dan het normale bedrag.

Transparant
Toch heeft Van Oorschot goede hoop. "We hebben het over een markt waarin jaarlijks honderd miljoen euro omgaat. Maar het zou wel schelen als we ook bekende artiesten kunnen gaan draaien. Dat is wel de bedoeling: wij bieden die artiesten, in tegenstelling tot Buma/Stemra en SENA, een volledig transparante verdeelsleutel."

"Het voordeel van internetradio is dat je precies kunt achterhalen wat er gedraaid wordt, hoe vaak en door wie. Daarom krijgt de artiest bij ons precies wat hij verdient, een garantie die andere organisaties niet kunnen bieden."

Uitbreiden
Ondanks dat het initiatief in de kinderschoenen staat, denkt Van Oorschot alweer aan uitbreiden. "In de toekomst zou ik graag, naast de bestaande pop-, charts- en easy listeningkanalen, wat meer geprofileerde zenders willen maken. Een urbankanaal misschien. Maar dat is voorlopig nog niet aan de orde. Eerst maar een plekje veroveren."

Bron: 3VOOR12 NL.

--
Nieuwsbrief
Horeca Entree.

Twitter-account
Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.