Branchenieuws

'Horeca is maatschappelijk verantwoordelijk'

Op het gebied van alcohol en jeugd gaat brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland haar
leden voortaan concreet aanspreken als zij aantoonbaar de regels voor
verantwoord alcohol verstrekken negeren.

 

Dat zei Lodewijk van der Grinten bij de opening van de Horecava, waar hij
bovenal sprak over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de horeca. "We moeten toe naar een situatie
waarbij de horeca in onze samenleving voor het nuttigen van alcohol een
onbetwist veilige plek is." In de strategische sessie van de Ledenraad
van KHN in maart worden besluiten genomen hoe dit wordt uitgevoerd.

Alcoholmisbruik
Het onlangs geïntroduceerde
logo en motto 'Geen 16?, geen druppel' dat duidelijk de spelregels voor
verantwoord alcoholgebruik onderstreept, wordt ook door KHN in
campagnes meegenomen. Het is nodig dat ook de horeca hierin nog meer
verantwoordelijkheid neemt.

"Horecaondernemers hebben de
ervaring en de kennis voor de uitvoering van verantwoord alcoholbeleid,
daar kan geen wet tegenop", concludeert Van der Grinten. Helaas moeten
wij constateren dat in ieder geval het nieuwe wetsvoorstel voor de
Drank- en Horecawet al niet bijdraagt aan de bestrijding van
alcoholmisbruik door jongeren."

KHN roept alle horecaondernemers
op om zelf de verantwoordelijkheid te nemen om ook jongeren een veilige
en gezellige ontmoetingsplek te bieden.

AllesToegankelijk  

De
samenleving verandert en in 2010 gaat de eerste generatie babyboomers
met pensioen. Dat is een belangrijke doelgroep van 175.000 mensen in
2009 die in 2012 aangroeit tot 232.000, aldus de KHN-directeur. "Op die
trend inspelen geeft de horeca kansen voor het aantrekken van de nieuwe
gasten van de toekomst: ouderen, gasten met een beperking en
bijvoorbeeld jonge moeders met kinderen."

Hiervoor is ook de campagne AllesToegankelijk gestart.

Gezond Gewicht
Op
het gebied van overgewicht werkt de horeca aan de bewustwording van
zowel ondernemers als van de gasten. Diverse campagnes zoals de Snackposter, de Caloriechecker voor de Horeca en de campagne Verantwoord Frituren
leveren een belangrijke bijdrage. Koninklijke Horeca Nederland blijft
met de ondertekening van dit convenant voorlichting geven aan
ondernemers en gasten.

Verduurzaming
Steeds meer
ondernemers denken na over het aanbieden van duurzaam voedsel. KHN
stelt op dit gebied kennis ter beschikking en werkt samen met
belangrijke partners zoals het ministerie van LNV, Wereld Natuur Fonds,
Nederlands Visbureau om te werken aan een duurzame toekomst van de
horeca.

De samenwerking vindt onder andere plaats op het gebied van het platform Verduurzaming Voedsel en de campagne 'Duurzame vis op de kaart'.


Ook onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.