Branchenieuws

Horeca met beste huiswijnen bekend

Achttien horecazaken en twaalf wijnimporteurs zijn de winnaars van de verkiezing Huiswijnen van het Jaar 2010. De winnaars zijn gekozen binnen verschillende categorieën omdat bijvoorbeeld een caféwijn aan andere criteria moet voldoen dan een huiswijn in een toprestaurant.

De jury van de Nationale Huiswijncompetitie was goed te spreken over de ingezonden huiswijnen uit het topsegment: de eliterestaurants. "Hoge kwaliteit, veelzijdigheid en betaalbaarheid worden hier goed gecombineerd", aldus een woordvoerder.

"De huiswijnselectie bij cafés, eetcafés, brasseries en, in mindere mate, de gewone restaurants verdient meer aandacht. Ook de kwaliteit in de categorie Hotel Banqueting & Catering bleef zo nu en dan onder de maat."

"Verder neemt het aantal wijnbars in Nederland nog steeds toe; huiswijnselectie is daar in goede handen. Verrassend was de toename aan ingezonden huiswijnen en vooral de kwaliteitsverbetering in de categorie Aziatische restaurants."

Overzicht van alle winnende wijnen, restaurants en wijnimporteurs.

Santa Rita en Montpezat
Opvallende resultaten waren er vooral voor de Gran Hacienda-wijnen (Sauvignon Blanc en Cabernet Sauvignon) van het Chileense wijnhuis Santa Rita (importeur Noordman Wijnimport) en voor de Sauvignon Blanc en de Merlot van het Zuid-Franse Château de Montpezat (Karakter Wijnimport), die in verschillende regio's en categorieën hoge ogen gooiden.

Vojacek
Ook wijnimporteur Vojacek viel driemaal in de prijzen en wel als regionale winnaar in de categorieën 'Eliterestaurant' (Zuid-Nederland, wit) en 'Eetcafé|Brasserie|Restaurant' (Zuid-Nederland, rood) én in de categorie Eetcafé|Brasserie|Restaurant (rood).

Ondersteuning
De Proefschrift Nationale Huiswijncompetitie wordt ondersteund door Koninklijke Horeca Nederland én restaurantorganisaties Alliance Gastronomique, Relais Restaurants, Les Jeunes Restaurateurs d'Europe, Les Patrons Cuisiniers en GaultMillau.

Basiscriteria
Als basiscriteria voor alle huiswijnen, ongeacht het type horecagelegenheid, kunnen genoemd worden: doordrinkbaar, schoon, fruitig, fris zuurtje, niet per se rond van smaak, maar wel met voldoende vulling. "Daarnaast mag je een relatieve betaalbaarheid verwachten. Relatief, omdat de prijzen uiteraard gekoppeld zijn aan het type en het niveau van de horecazaak."


Ook onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.