Branchenieuws

'Horeca moet agressiever prijsbeleid hanteren'

Cafés leggen het af tegen supermarkten, aldus het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Voor dit jaar voorspelde het FSIN een omzetverlies van 4,2 procent voor de buitenshuismarkt, waardoor een ander beleid de enige mogelijkheid is om volgend jaar betere resultaten te behalen.


Volgens de FSIN verliest het kanaal anders de strijd met de supermarkten. Dit jaar zal vooral de traditionele horeca terrein verliezen. Volgens Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN, hebben de cafés, restaurants en hotels te maken met een verkeerd prijsbeleid.

De Nederlandse supermarkten behoren tot de goedkoopste in de wereld, wat het voor de traditionele horeca moeilijk maakt om te concurreren. De traditionele horeca is hier immers juist acht tot tien procent duurder dan in andere omliggende landen.

Maatregelen
Volgens Grievink moeten de horecagelegenheden dan ook maatregelen nemen. Ketens als La Place en HEMA hebben bijvoorbeeld de prijzen verlaagd en zijn met een lagere prijs in staat om meer gasten te trekken en meer volume te realiseren.

Door de prijsafstand met het supermarktkanaal te beperken en meer in te zetten op promotie zou het out-of-homekanaal het verschil kunnen verbeteren.

Bron: LevensmiddelenKrant, via Retail Actueel.
 


Proost! Magazine nu ook op Hyves!
Ook
onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier
.
Twitter-account Proost!
Magazine
Horeca
Entree
.