Branchenieuws

Horeca Schiphol heeft het zwaar

De horeca op Schiphol lijdt onder drie flinke klappen: het rookverbod (dat daar al vanaf 1 januari 2008 geldt), de vliegbelasting die op 1 juli is ingevoerd en dan nu ook de recessie.

Dit meldt Zibb. "Vorig jaar was een triest jaar en dit jaar wordt misschien nog wel triester", stelt bedrijfsleider Ariën Bos van koffiebar Pronto. Hij kreeg naast de al genoemde tegenslagen ook nog eens last van zware concurrentie. Tegenover Pronto opende de populaire Amerikaanse koffieketen Starbucks onlangs een filiaal. Volgens Bos heeft de vliegtaks de meeste impact. "Vooral de tweede helft van het jaar was dramatisch."

Food Plaza

De overburen van supermarkt Food Plaza vergaat het al niet veel beter. "We zien het hard naar beneden gaan", aldus bedrijfsleider Rob Walet. "Januari is altijd een dramatische maand, en dit keer dubbelop."

Naast dat Food Plaza minder klanten trekt, heeft het ook te maken met veranderend koopgedrag. "Vroeger was geen enkele klant prijsgevoelig, maar dat is nu wel anders." Vooral luxe producten, zoals dure wijnen, blijven in de schappen liggen.

Oplossing

Het bedrijf heeft al het mes moeten zetten in de personele bezetting. "Eigenlijk zijn 10 van de 85 mensen overbodig, maar we proberen het op te lossen door iedereen minder uren te geven."

Oliebollerie

Op het plein voor de hoofdingang beleeft ook de Oliebollerie, die buiten de drukke decembermaand vooral poffertjes en stroopwafels aan de man brengt, slappe tijden. Verkoper Erik Hopman wijt dat aan een combinatie van de vliegtaks en de economische malaise. Ook de val van het Britse pond speelt volgens hem een rol. "Er komen daardoor minder Britten vakantie houden, dat merk je wel."

Uitzonderlijk rustig

Niet alle ondernemers willen vertellen hoe hard de klap aankomt, maar bij veel zaken op Schiphol Plaza spreekt het personeel van een uitzonderlijk rustige periode. Vrijwel alle winkels, van kleding en parfums tot reisbenodigdheden en elektronica, trekken minder klanten. Het is echter niet overal kommer en kwel. De verkoop van chocolade en bloemen lijkt vooralsnog weinig te lijden onder de malaise op Schiphol.