Branchenieuws

Horeca serveert relatief meer nagerechten

Het aantal nagerechten dat de horeca serveert is procentueel toegenomen. Het aantal hoofdgerechten nam af.

Dat blijkt uit het laatste onderzoek van FoodServicePeil Horeca onder chefs van het Nederlands Kokspanel (zie onder). In totaal serveert de Nederlandse horeca ruim 130 miljoen nagerechten per jaar.

Minder hoofdgerechten
Absoluut gezien nam het aantal nagerechten niet toe in het afgelopen jaar, maar procentueel wel. Dit komt door de daling in de consumptie van het aantal hoofdgerechten. Bij eetcafés was er wel een toename van aantal hoofdgerechten, terwijl het aantal nagerechten daalde.

"Dit duidt op een tendens waarin de horecagast de keuze maakt om goedkoper en eenvoudiger uit eten te gaan", zegt een woordvoerder. "De nagerechten die geconsumeerd worden zijn voor een groot deel onderdeel van een menu of worden door de gast zelf in combinatie met een voor- en hoofdgerecht besteld."

Vereenvoudigd
De kok lijkt verder te kiezen voor een vereenvoudigde nagerechtenkaart. Er staan over het algemeen minder varianten op de kaart en de kok houdt bij het samenstellen van de menu’s rekening met de voorkeur voor bepaalde desserts.

Fruit is duidelijk minder populair geworden, terwijl men in combinatie met andere desserts juist wel gebruik maakt van (seizoens)fruit.

Populariteit
De populariteit van een dessert wordt met name bepaald door de gast die kiest voor één die past bij het voor- en hoofdgerecht of doordat het wordt gepresenteerd als specialiteit van het huis. IJs komt nog steeds op de eerste plaats, gevolgd door pudding/mousse en warme drank.

FoodServicePeil
FoodServicePeil is een marktdefiniërend onderzoek van Foodinc. met het Nederlands Kokspanel. Het nagerechtenonderzoek was de laatste in de rij onderzoeken over verschillende gangen. De volgende editie staat net als vorig jaar in het teken van vers versus convenience.

Vervolgens komen trends en ontwikkelingen aan de orde. Daarna wordt opnieuw met een cyclus gestart van onderwerpen die eerder zijn behandeld. Door continu bepaalde zaken te monitoren wil FoodServicePeil een totaalbeeld van de horecamarkt creëren.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.