Het ict-consultancybedrijf Itility uit Eindhoven geeft zijn medewerkers horecatraining in het Hilversumse restaurant Lust.
Dit schrijft Computable. De medewerkers worden getraind in gastgerichtheid, teamwork en leiderschap. Volgens het restaurant en het consultancybedrijf zijn er veel overeenkomsten tussen de belangrijkste vaardigheden voor een restaurantmedewerker en een ict-consultant.
Het diepe
Medewerkers van het Eindhovense bedrijven werken drie dagen mee in de bediening en in de keuken. Vooraf worden leerdoelen opgesteld, maar verder worden ze in het diepe gegooid.
"Zo werkt het ook in nieuwe projecten: direct starten, toegevoegde waarde tonen, het team mobiliseren en de klant centraal", zegt Itility-eigenaar Peter Schepers. Naast de horecatraining, krijgen de medewerkers ook vakinhoudelijke cursussen.
Het bedrijf streeft naar een menukaart van oplossingen die ze volgens een standaardmethode implementeren. "Dat is net als de kaart in een restaurant. Om snel aan de slag te kunnen, doen we altijd een intake met de klant om te kijken wat zijn probleem is en hoe wij kunnen helpen. Zie dat als het opnemen van de bestelling."
Teamwork
Verder zet het bedrijf altijd teams in bij een klant en niet een persoon. "Ieder persoon in het team vervult een vastgestelde rol. Bij ons is dat de projectleider, de architect, en de business analist.
Dat lijkt het de werkwijze van Lust. "Iedereen heeft bij ons een taak en is zich bewust van zijn rol in het team", zegt restauranteigenaresse Sharon van Lust. "Enkel en alleen als iedereen zijn toegewezen rol vervult loopt het team geolied. Pakt iemand zijn taak niet goed op of neemt iemand werk van een ander over, dan ontstaan de opstoppingen, stress en gaan er dingen mis."
Bron: Computable.
Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
Horeca Entree zit ook op Twitter.

