De horeca laat miljoenen liggen door onbekwaamheid in onderhandelen. Dat blijkt althans uit onderzoek van Brouwerij Advies Nederland (BAN). Met name door onbekwaamheid in het onderhandelen worden er matige deals afgesloten met brouwerijen, verhuurders en leveranciers.
Dit heeft grote financiële gevolgen voor de horeca in het algemeen maar vooral voor de gebonden horecaondernemers, zegt BAN.
Het onderzoek
Het onderzoek richtte zich op de verschillen tussen de bestaande commerciële afspraken en de resultaten van de onderhandelingen gevoerd door BAN. "De resultaten van het onderzoek laten duidelijk grote verschillen zien", zegt woordvoerder Ben Maas.
"Voor bijna alle bedrijven geldt dat de ondernemers denken een goede commerciële afspraak te hebben, maar in werkelijkheid er nog veel meer te halen is."
Miljoenen
"Deze verschillen lijken soms miniem, maar wanneer ze vermenigvuldigd worden met het aantal potentiële bedrijven die voor een betere deal in aanmerking komen, dan loopt dat al gauw in de miljoenen. Miljoenen die de komende jaren erg welkom zijn in de horeca."
"Deze ontwikkelingen zijn niet nieuw, maar het wordt eens tijd dat de horecaondernemers wakker worden en in de spiegel kijken."
Gebonden
Nog schokkender volgens BAN is dat er een hoop horecabedrijven zijn die gebonden zijn aan hun leveranciers of verhuurder. Deze partijen komen er het slechtste af. "Doordat hun onderhandelingscapaciteit zeer beperkt is, kunnen ze geen vuist maken."
"Dit kan per bedrijf al duizenden euro’s per jaar schelen. En dat in een tijd waar elke euro telt."
Onderhandelaar
Een andere conclusie is dat de gemiddelde horecaondernemer een matige onderhandelaar is. "Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar ieder zijn vak. Je moet doen waar je goed in bent. Waar je minder goed in bent, moet je een ander laten doen. Horecaondernemers hebben meestal andere kwaliteiten."
De vooruitzichten voor komende jaren zijn beter. Horecaondernemers verenigen zich meer en laten zich vaker bijstaan door een specialist, meent Ban. "De goede ondernemers onderscheiden zich van de rest, dat is altijd zo geweest. We moeten alleen meer goede ondernemers krijgen, en daar willen wij bij helpen."

