Horeca- en transportondernemers zijn in het midden- en kleinbedrijf (mkb) het meeste lid van brancheorganisaties. De achterliggende redenen: de kracht van bijvoorbeeld Koninklijke Horeca Nederland (KHN) én een cultuur van 'ondernemers onder elkaar en zakendoen tijdens de borrel'.
Dat blijkt uit het EIM-rapport 'De verenigde krachten van het MKB'. Van alle mkb-ondernemers is 42 procent lid van een brancheorganisatie, 32 procent van een ondernemersvereniging, zeventien procent van een beroepsorganisatie en tien procent van een andere vereniging of club. 33 procent is niet verenigd.
Sectoren
De keuze voor een bepaald type vereniging of organisatie is voor een deel sectorgebonden. Zo zijn mkb-ondernemers in de horeca- en transportsectoren relatief sterk vertegenwoordigd in brancheorganisaties. Ondernemers in de dienstensectoren zijn relatief vaker aangesloten bij beroepsorganisaties.
Horeca
Het percentage mkb-ondernemers in de horeca dat lid is van een brancheorganisatie is ongeveer 52 procent. Ongeveer 35 procent is lid van een ondernemersvereniging en ongeveer vijf procent is lid van een beroepsorganisatie.
Ongeveer twaalf procent is lid van een andere vereniging of club.
Redenen
De achterliggende reden om lid te zijn van een organisatie, vereniging of club is in eerst instantie natuurlijk dat de ondernemer in die branche werkt. Maar er zijn nog andere redenen.
Zo speelt bij de horeca KHN (twintigduizend leden) een belangrijke rol omdat het een grote, invloedrijke brancheorganisatie is met een traditie van levendige belangenbehartiging.
Ook de brancheorganisaties voor de transportsector zitten steving in het zadel en hebben in het verleden al een grote achterban opgebouwd, aldus EIM.
Cultuur
Lid zijn heeft soms ook te maken met een bepaalde cultuur in een sector zoals bij de financiële instellingen (businessclubs, Rotary, ondernemerssociëteiten). Dit is ook - zij het in mindere mate - het geval bij de ondernemers in de bouw en horeca.
In deze sectoren heerst vooral onder de grotere en toonaangevende bedrijven een cultuur van 'ondernemers onder elkaar en zakendoen tijdens de borrel of een vorkje prikken'. Dit laatste geldt zeker ook voor regionale ondernemersverenigingen.
Proost! Magazine nu ook op Hyves!
Ook
onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier.
Twitter-account Proost!
Magazine
& Horeca
Entree.

