Minister Gerda Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zal de Horecava 2010, met allemaal nieuwe initiatieven, openen.
Nieuw op de Horecava is bijvoorbeeld de lancering van de campagne 'Duurzame Vis op de Kaart'. Deze wordt gelanceerd door Pierre Wind. Doel van de campagne is dat horecabedrijven duurzame vis inkopen en zich laten certificeren, zodat ook hun gasten zien dat er duurzame vis op de kaart staat.
Gelijktijdig is er een smaakles voor professionals in aanwezigheid.
Hoofdstad van de Smaak
Verder draagt burgemeester Job Cohen van Amsterdam 'zijn' hoofdstad Amsterdam als 'Hoofdstad van de Smaak' over aan burgemeester Ton Rombouts van Den Bosch.
Meer nieuws
Ook nieuw zijn de verkiezing van het Duurzaamste Fastservicebedrijf, de verkiezing van de Meest Innovatie Awardwinnaar van de Horecava Innovation Awards van de afgelopen 10 jaar, biologische kookdemonstraties en aandacht voor fairtrade voor de hotellerie.
Horecava 2010 kent zo’n 550 exposanten, 6 themawerelden en meer dan 90 activiteiten.

