Branchenieuws

Hotelgasten willen gratis WiFi en parkeren

Hotelgasten zijn steeds meer tevreden. Ook zijn ze zich meer bewust van een duurzaam hotelbeleid en zou WiFi altijd gratis moeten zijn.

Dat schrijft CongresWereld naar aanleiding van de Hotel Guest Satisfaction Index Study 2010 in Noord-Amerika door J.D. Power and Associates. Met name de tevredenheid over de kosten van het verblijf, het reserveringsproces en de kwaliteit van de kamer is gestegen.

Boekingen
Gasten die hun reservering direct bij het hotel maken - ongeacht of dit telefonisch of via de website is - zijn opvallend meer tevreden over hun totale hotelervaring dan gasten die via een onafhankelijke website boekten.

Verder ondervonden twee keer zoveel gasten problemen met hun reservering als zij via een onafhankelijke website boekten, dan gasten die via hotelsites boekten.

Keten
De gemiddelde tevredenheid daalt als gasten een verschil in service ervaren tussen veschillende hotels van dezelfde keten of groep. J.D. Power and Associates conludeert daaruit dat het bieden van een consistent product en gelijke service essentieel is.

Top vijf
Verder staat WiFi op de kamer in de top vijf van 'must haves' van de Noord-Amerikaanse hotelgast, samen met een bij de prijs inbegrepen ontbijt, keuzes in kussens, goede kwaliteit van de bedden en gratis parkeren.

Een afknapper voor de Amerikaanse hotelgasten is een vleugje sigarettenrook dat nog in een kamer hangt. 87 procent prefereert een rookvrije omgeving.

Duurzaam
Ten slotte blijkt uit het onderzoek dat het bewustzijn bij gasten over een duurzaam beleid van een hotel iets is toegenomen. 68 procent geeft nu aan zich bewust te zijn van de maatregelen van een hotel, tegenover 66 procent vorig jaar.

van deze gasten geeft 73 procent aan ook bewust mee te doen aan de besparingsprogramma's van het hotel.

Onderzoek
Het onderzoek is gebaseerd op de feedback van meer dan 53.000 mensen die tussen mei 2009 en juni 2010 in een hotel verbleven. Het wordt al veertien jaar gehouden in hotels in zes categorieën: luxury, upscale, mid-scale fullservice, mid-scale limited service, economy/budget en extended stay.

In totaal worden zeven zaken onderzocht: de reservering, check-in/check-out, hotelkamer, eten en drinken, de service, de faciliteiten én de kosten, toeslagen en dergelijk.

Op de website van J.D. Power and Associates valt te lezen welke hotelketens het beste scoren in de verschillende segmenten.

Bron: CongresWereld.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.