Het hotel blijft favoriet bij Nederlanders die een korte vakantie ondernemen in eigen land. De populariteit stijgt zelfs.
Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Bracht in 2002 nog 22 procent van de Nederlanders zijn korte vakantie in een hotel door, in 2009 was dit 28 procent.
Ten koste van
Dit ging ten koste van het aantal vakanties dat werd doorgebracht in een woning van een andere particulier, bijvoorbeeld een woningruil of een gratis verblijf in een woning van familie of vrienden die tijdens die periode afwezig zijn.
Na hotels zijn voornamelijk gehuurde zomerhuisjes of vakantiebungalows favoriet bij mensen die een korte binnenlandse vakantie houden.
Lange vakanties
Komt het aan op lange vakanties, dan is het hotel wat minder populair(der). In 2002 bracht zeven procent van de Nederlanders deze door in een hotel in eigen land, in 2009 was dit zes proent.
Dit tegenover 34 (2002) en veertig procent (2009) in een zomerhuisje of vakantiebungalow.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

