Branchenieuws

HSMAI viert veertigjarig bestaan

Dit jaar bestaat HSMAI veertig jaar. Tijdens de nieuwjaarsreceptie in het Heineken Experience op maandag 19 januari maakte de vereniging de diverse jubileumactiviteiten bekend én het nieuwe jaarthema '40 years of co-creation'.

Het thema is gebaseerd op twee dingen: het moet aansluiten bij de huidige (economische) tijdsgeest én de essentie van veertig jaar HSMAI samenvatten.

Meer samenwerking

"De HSMAI kenmerkt zich door een grote hoeveelheid aan activiteiten, aandachtsgebieden en invalshoeken", aldus HSMAI-voorzitter Marja van Reijn van Global Refund. "Denk hierbij aan kennisdeling, inspiratie, innovatie, passie, leiderschap, et cetera. De toenemende roep uit het bedrijfsleven om meer samenwerking tussen marktpartijen (om de economische uitdagingen effectiever het hoofd te kunnen bieden) leidde uiteindelijk tot het thema: co-creatie."

Co-creatie
"Co-creatie is een manier om door het delen van kennis, middelen en interactie tussen verschillende marktpartijen meer met elkaar te kunnen bereiken. Het is echter tegelijkertijd kenmerkend voor het functioneren van de HSMAI dat voor het merendeel van haar activiteiten afhankelijk is van de mate van én medewerking tussen steeds wisselende marktpartijen binnen en buiten haar branche."

Lef
De HSMAI komt in 2009 met twee aanvullende jubileumproducties. Ten eerste een ‘100% LEF in Hospitality-jubileumboek' plus gelijknamige award. "In het kader van ons jubileumjaar wilden we iets speciaals en onderscheidends brengen waar wij ook als vereniging warm voor lopen", aldus Hans Poortvliet, managing director van HSMAI Nederland.

Meer behoefte
"In samenwerking met partner Bakker Communicatie kwamen wij op het thema ‘lef’, iets waaraan in het bedrijfsleven (en misschien wel onze gehele maatschappij) meer en meer behoefte lijkt te ontstaan. Het zijn uiteindelijk de mensen met lef die, vaak tegen de stroom in, een succesvol nieuw product of concept brengen: de smaakmakers en tot de verbeelding sprekende ondernemers binnen onze branche met andere woorden. Wij gaan in 2009 dus een boek rondom deze mensen produceren en één van hen ontvangt in november de ‘100% LEF in Hospitality Award’."

HSMAI

De HSMAI is het grootste business-to-business beroepsnetwerk voor marketing-, sales- en communicatieprofessionals in de gastvrijheidindustrie. Meer informatie: www.hsmai.nl.