Het Energiecentrum MKB gaat (horeca)ondernemers helpen met een alternatief zoeken voor de gloeilamp. Hoewel de uitfasering van de gloeilamp op woensdag 1 september 2010 al haar tweede fase ingaat, zijn volwaardige alternatieven voor de gloeilamp namelijk nog niet altijd voorhanden.
Het Energiecentrum MKB helpt ondernemers daarom bij het maken van de
overstap met praktische informatie en handige online tools, zoals de
nieuwe digitale Verlichtingsscan en de brochure 'Bespaartips voor
verlichting'.
Verlichtingsscan
De Verlichtingsscan is
een online tool die energiezuinige verlichtingsalternatieven op een
rijtje zet. Door de Verlichtingscan in te vullen krijgt de ondernemer
een helder beeld van de investeringen en terugverdientijden, en derhalve
van het rendement.
Brochure
De nieuwe brochure 'Bespaartips voor verlichting', gratis te bestellen op energiecentrum.nl,
bevat alternatieven voor de gloeilamp, maar ook vele bespaar- en
onderhoudstips, rekenvoorbeelden en een checklist om zo efficiënt
mogelijk met verlichting om te gaan.
Simpel
"De tips
zijn simpel en concreet. Iedere ondernemer in het midden- en
kleinbedrijf (mkb) kan ermee aan de slag", zegt Loek Hermans, voorzitter
van MKB-Nederland. "Het Energiecentrum MKB is wat ons betreft dé
adviseur van de mkb-ondernemer op het terrein van energiebesparing."
Uitfasering
Om
het milieu te ontzien, worden gloeilampen in de Europese Unie (EU)
versneld uitgefaseerd. Vanaf 1 september 2010 mogen er geen heldere
gloeilampen vanaf 75 watt meer worden gemaakt.
Sinds september
2009 geldt in de EU al een productie- en importverbod op heldere
gloeilampen vanaf honderd watt en alle matte gloeilampen. In 2012 is het
peertje voorgoed verleden tijd.
Vervangers
Door de
maatregelen raken de voorraden gloeilampen uitgeput. Niet alleen de
consument, maar ook de ondernemer moet hierdoor op zoek naar een
gelijkwaardige vervanger.
"Dat is niet makkelijk, er is veel
rommel op de markt. Daar krijgen wij dan ook veel vragen over van
ondernemers", zegt Martin Kloet, directeur van het Energiecentrum MKB.
"We
moeten snel duidelijk maken wat de beste opties zijn. Veel ondernemers
hebben bijvoorbeeld het idee dat led een soort tovermiddel is, terwijl
de ledlamp zijn beperkingen kent en in aanschaf nog erg duur is.”"
Horeca-ambiance
In
veel branches van het mkb zoals de horeca en detailhandel, is
verlichting essentieel voor het creëren van de juiste ambiance. De
gloeilamp geeft de beste resultaten als het gaat om kleurweergave, sfeer
en dimbaarheid.
De alternatieven (speciale halogeen-, led- en
spaarlampen) zijn zuiniger en gaan gemiddeld langer mee, maar geven lang
niet hetzelfde resultaat. Bovendien kosten ze gemiddeld drie tot zelfs
twintig keer meer.
Te vroeg
"Het EU-verbod is eigenlijk
te vroeg ingesteld", zegt Robert Jan Vos, expert op verlichtingsgebied.
"De alternatieven zijn nog mager en de informatie is matig tot slecht.
Hoewel de ontwikkelingen snel gaan, is nog niet voor alle toepassingen
van de gloeilamp een gelijkwaardig alternatief voorhanden."
Ook
de Consumentenbond constateerde onlangs na onderzoek dat de ledlamp te
weinig licht geeft en te duur is, de spaarlamp te ongezellig en de
halogeenlamp niet zuinig genoeg.
Campagne
In 2009
maakten meer dan tweehonderdduizend mkb-ondernemers kennis met de
diensten van Energiecentrum MKB. Dit resulteerde in een besparing van 25
miljoen euro aan energiekosten. Om in de toekomst nog meer ondernemers
te bereiken, lanceert het Energiecentrum MKB op maandag 30 augustus een
campagne ter verbetering van haar naamsbekendheid.
Energiecoach
Centraal
in de campagne staat de Energiecoach, die ondernemers deskundige
'speltips' geeft op het gebied van energiebesparing. Deze rol wordt
vervuld door energieadviseur Willem Hiddink, broer van voetbalcoach Guus
Hiddink.
"Ik vind het een eer om ondernemers in het mkb te mogen
trainen in energiezuinig ondernemen", aldus Hiddink. "Ik zal dan ook
regelmatig zichtbaar zijn de komende tijd."
De tips van Hiddink zijn te lezen op het weblog energiecoachhiddink.energiecentrum.nl en op Twitter.
Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine
& Horeca
Entree.

