Het IJspaleis gaat zich met Domini IceCream nu ook op de horeca richten. Zo wil het de strijd aangaan met Ola van Unilever.
Dat schrijft Sprout vandaag. IJspaleis is van de Brabander Wally Gijzen, die van plan is 'de macht van Ola te breken'. "We willen inspelen op de marktonvrede over Unilever", aldus Gijzen.
Joint venture
Samen met familiebedrijf Rombouts Food International is Gijzen daarom een joint venture aangegaan. Onder de merknaam Domini Icecream beweegt IJspaleis zich sinds 1 januari ook op de zogeheten out-of-homemarkt - van strandtenten en snackbars tot kiosken op stations.
Dominantie
Op dit moment is Unilever met zo'n negentig procent marktaandeel oppermachtig in de out-of-homemarkt, aldus Sprout. En die marktdominantie maakte Unilever lui en vooral zuiniger, zegt Gijzen. Waarom klanten paaien als er toch geen serieuze concurrenten meer zijn?
Gijzen: "En dan gaan ondernemers de lage marges die Ola hen al jaren biedt opeens als pijnlijk ervaren." Gijzen wil zijn afnemers dan ook laten meedelen in de winst door ze hogere marges te laten pakken. Dit realiseert hij door minder te investeren in marketing.
Robin Hood
Jos van Alphen, snackbareigenaar en voorzitter van de sector Fastservice van Koninklijke Horeca Nederland, schat de kansen van Domini goed in. Alhpen: "Door de verschraling van het aanbod en de krappe marges, blijft er momenteel geen droog brood over voor veel eindafnemers."
Er zou volgens hem ruimte zijn voor een marktpartij, zoals Domini, om zich als een Robin Hood bij 'de geplaagde' horecaondernemers in te vechten.
Niet laten inpakken
Unilever zou als reactie op de markttoetreding van Domini recent een e-mailactie hebben ondernomen richting snackbarhouders. Toch wil Van Alphen Unilever niet van marktmisbruik betichten.
"Ondernemers moeten zich gewoon niet laten inpakken door marketingtrucs en ook ander ijs in de schappen leggen", aldus Van Alphen tegen Sprout.
---
Horeca Entree heeft een nieuwe Twitter-account.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

