Branchenieuws

'Imago lightbiermarkt kapot door reclames'

In tegenstelling tot veel andere landen is er in Nederland maar weinig vraag naar lightbieren. Dit terwijl het hier wel heel normaal is om, ook voor mannen, andere lightproducten te consumeren. Wellicht ligt het aan de Hollandse bierreclames, die zich vaak richten op de man.


Dat schrijf het Bierblad. In de VS is de helft van het bier dat er wordt gedronken light. Dit bier bevat een normaal alcoholgehalte, terwijl de hoeveelheid suiker is teruggebracht tot een vijfde van wat er in een normale pils zit.

Kapot imago
Volgens communicatiestrateeg en bierliefhebber Fiona de Lange is het imago van lichte en alcoholvrije bieren in Nederland 'kapot'. "Dat heeft misschien nog een beetje te maken met het Bucklerverhaal (zie onder), maar het komt vooral omdat de brouwers de caloriearme bieren nauwelijks positioneren."

"Je zou goed kunnen aansluiten bij de gezondheidstrend of lightbier neer kunnen zetten als een product waar mannen en vrouwen samen van kunnen genieten. Liefst met een bekende Nederlander als icoon."

Biercommercials
Volgens De Lange zijn alle biercommercials varianten op het traditionele thema 'bier is iets voor mannen onder elkaar en vrouwen hangen er een beetje omheen'. "Sommige zijn best grappig maar zo creëer je geen markt voor lightbieren."

"Bovendien hebben ze wenig met echte bierbeleving te maken. Ik ken nogal wat mensen die zich niet meer thuis voelen bij het beeld dat grote brouwers neerzetten."

Naïeve vrouwen
Daarmee bedoelt De Lange dat de typering dat mannen en vrouwen twee afzonderlijke werelden zijn waarbij op het gebied van bier geen match is. "De vrouwen zijn in de marketingcampagnes van brouwers vaak heel naïef of soms zelfs dom."

"De mannen zijn vaak balletjes die iets goeds proberen te doen bij de vrouw of op overdreven wijze in de 'vrouwenwereld' stappen. Dat is allang niet meer van deze tijd."

Buckler
Het zwakke imago van lightbier is in ieder geval opvallend: Nederland is zo ongeveer het enige land waar dit bier zo weinig doet. Aan het product mankeert niets, aldus het Bierblad. Integendeel: Buckler werd in 1993 uit de Nederlandse markt gehaald, maar in veel andere landen verkoopt het uitstekend.

"In Europa en de VS zit lightbier in de lift. In Duitsland heeft het een volwassen status, in Spanje is de verkoop met 25 procent gestegen, in sommige islamitische landen nog veel en veel meer. In veel landen is bierreclame niet specifiek gericht op mannen, maar op mannen en vrouwen die samen genieten", aldus De Lange.

Bron: Bierblad.


Hyves-account
Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine
& Horeca
Entree
.