Branchenieuws

Innovatie in de horeca onderzocht

De wens van de gast is stimulans nummer één als het aankomt op innovatie in de horeca. Vergunningen zijn de grootste remmingen. Vernieuwingen op het gebied van serviceverlening/gastvriendelijkheid waren het meest winstgevend; die op het gebied van automatisering het minst.

Dat en meer blijkt uit het onderzoek 'Innovatief ondernemerschap in detailhandel, horeca en ambacht ' van het EIM.

Stimulans
De belangrijkste stimulerende (f)actor voor vernieuwingen is voor ondernemers in de horeca de gast. Dit is tekenend voor de corebusiness van de horeca: alles staat in het teken van dienstverlening aan de gast.

Veranderingen in houding, gedrag en wensen van de gast vormen dan ook het directe signaal om te vernieuwen.

Meer stimuli
Daarnaast kunnen ook de bedrijfsresultaten (efficiëntieverbeteringen om de resultaten te verhogen) aanleiding zijn om vernieuwingen door te voeren of veranderende regelgeving zoals de invoering van de HACCP-eisen (verbetering van de hygiëne van het bedrijf om te voldoen aan scherpere eisen). Uiteraard zijn technische ontwikkelingen zowel op administratief gebied (kassa, verrekeningssystemen, financiële bedrijfsorganisatie), op producerend niveau (keukeninrichting, technologie voor attracties) alsook op communicatieniveau (internet) belangrijke stimuli zijn om vernieuwingen door te voeren.

Maar deze vernieuwingen zijn dan altijd weer de operationalisering van voorliggende doelen: de gast beter ten dienste te zijn en bedrijfsprestaties verbeteren.

Remming
Horecaondernemers worden bij innovatie het meest geremd door de benodigde gemeentelijke of overheidsvergunningen. In mindere mate vormt de financiering van de investeringen een belemmering.

Verder zien vernieuwende ondernemers meer dynamiek in de markt en zijn ze veel positiever over 'teamwork' dan niet-vernieuwende ondernemers.

De vernieuwingen
In de afgelopen twee jaar (2007 en 2008) hebben in de horeca ruim 24.000 ondernemers vernieuwingen of verbeteringen binnen hun onderneming doorgevoerd.

In totaal hebben deze ondernemingen jaarlijks circa 44.500 vernieuwingen doorgevoerd.

De meeste vernieuwingen zijn gericht op het assortiment aan producten (17 procent), bijvoorbeeld de menukaart of de hotelkamer. Daarna volgen bedrijfsinrichting/-concept (16 procent), kwaliteit dienstverlening (15 procent) en gebruik internet (11 procent).

Het minst is vernieuwd op het gebied van de vestigingslocatie (2 procent). Net daarboven bevinden zich voorraadbeheer (3 procent) en personeelsbeleid (5 procent).

Jong versus gevestigd
Wanneer vernieuwers binnen jonge ondernemingen worden vergeleken met vernieuwers binnen gevestigde ondernemers op dit punt, dan blijkt dat jonge ondernemingen meer gericht zijn op het verbeteren van de productkennis van het personeel en dat gevestigde ondernemingen meer gericht zijn op verbetering van de bedrijfsinrichting of het bedrijfsconcept.

Bij dit laatste dient niet alleen gedacht te worden aan 'upgrading', maar evenzeer aan 'downgrading'.

Strategie
Voor de vernieuwende ondernemers geldt dat vernieuwen niet alleen meer winst betekent, maar ook een verbetering van de concurrentiepositie. Het bedrijf komt sterker te staan op zijn markt en heeft daardoor betere vooruitzichten.

Voor de vernieuwende ondernemer is innoveren daarmee een wezenlijk onderdeel van de markt- en concurrentiestrategie van het bedrijf.

Resultaat
Voor bijna driekwart van de vernieuwende ondernemers binnen de horeca geldt dan ook dat de doorgevoerde vernieuwingen hebben bijgedragen aan de winstgevendheid van hun onderneming

Niet elke vernieuwing draagt overigens in dezelfde mate bij aan de bedrijfsresultaten. De vernieuwingen waarbij het vaakst winstverbetering wordt geconstateerd, vinden bovenal plaats op het gebied van serviceverlening/klantvriendelijkheid (84 procent).

Daarna volgen assortiment aan producten (82 procent), personeelsbeleid (75 procent), kwaliteit dienstverlening (75 procent) en bedrijfsinrichting/-concept (75 procent).

Het minst wordt winstverbetering geconstateerd als wordt geïnnoveerd op het gebied van automatisering (63 procent), gevolgd door voorraadbeheer en productkennis van het personeel (beide 64 procent).

Volledig onderzoek 'Innovatief ondernemerschap in detailhandel, horeca en ambacht'.