De Italiaanse keuken is favoriet bij Nederlanders. Verder haalt negen procent zijn inspiratie uit bezochte restaurants.
Dat blijkt uit onderzoek van Jumbo Supermarkten, uitgevoerd door Q&A Research onder tweeduizend Nederlanders. Ongeveer twee op de drie Nederlanders (66 procent) eet graag Italiaanse gerechten, gevolgd door de Hollandse pot (55 procent) en Chinees (54 procent).
Op tafel
Ondanks de voorkeur voor Italiaans eten staan Nederlandse gerechten vaker op tafel, na Italiaans, Chinees en Indonesisch. Gemiddeld koken Nederlanders twee keer per week een buitenlands gerecht. Jongeren doen dit vaker dan ouderen (respectievelijk 2,4 en 1,3 keer per week).
Acht procent geeft aan nooit een gerecht uit een ander land te maken.
Inspiratiebron
Familie en vrienden zijn de grootste inspiratiebron voor de gerechten die worden gemaakt (42 procent). Vrouwen laten zich vaker inspireren door vrienden en familie dan mannen.
Een andere inspiratiebron zijn de recepten uit bladen van de supermarkt (41 procent). Veertig procent van de Nederlanders kijkt regelmatig een kookboek in, één op de tien mensen wordt geïnspireerd tijdens zijn vakantie.
Een kleine negen procent haalt zijn inspiratie uit de restaurants waar men eet.
Specerijen
De meeste Nederlanders zijn bekend met de diverse kruiden en specerijen. De meest bekende zijn paprikapoeder, bieslook en nootmuskaat. De ondervraagden zijn minder bekend met de afkomst van de kruiden en specerijen.
Dit geldt vooral voor bieslook: 57 procent denkt dat bieslook uit Nederland komt. Twee procent geeft het juiste antwoord: China.
Bron: Jumbo Supermarkten.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

