Branchenieuws

'Jenever raakt oudemannen-imago kwijt'

Waar in 1996 nog 33 miljoen liter jenever per jaar werd gedronken, is dat nu zeventien miljoen liter. Het succes van het Jeneverfestival, dat over een week weer plaatsvindt, doet echter vermoeden dat het oudemannen-imago van de sterke drank aan het omslaan is.


Dat schrijft AD Weekend. Vanwege de verminderde consumptie van jenever, riep het Productschap Dranken de hulp in van Frans van der Geest, internationaal gerespecteerd whiskyconnaisseur en marketingstrateeg.

Die stond onder andere aan de wieg van het International Whisky Festival in Leiden en Whisky by the Sea in Vlissingen.

Jeneverfestival
Om de sterke dranken weer meer onder de aandacht te brengen, lanceerde Van der Geest vorig jaar het Jeneverfestival. "De belangstelling ging elke verwachting te boven", aldus Van der Geest. "Wat mij aangenaam verraste, was het grote aantal bezoekers tussen de 25 en veertig jaar."

"Dat bewijst wel dat jenever het oudemannen-imago heeft afgelegd."

Vrouwen
En er is nog een cliché dat wat hem betreft de prullenbak in kan. "Vrouwen lopen allang niet meer uitsluitend warm voor bessenjenever of zoete mixjes. Van de festivalbezoekers was 36 procent vrouw en de dames legden een brede jeneverinteresse aan de dag."

"Onder vrouwen bevinden zich minstens zoveel connaisseurs als onder mannen."

Het eerstvolgende Jeneverfestival, inclusief cocktailcompetitie, is zaterdag 12 en zondag 13 maart.

Bron: AD Weekend.
 

Twitter-account Proost!
Facebook-pagina Proost!
Hyves-account Proost!
Gratis horecanieuwsbrief
Proost!