Koninklijke Horeca Nederland (KHN) start maandag 23 augustus een twee weken durende campagne om pinnen in de horeca te promoten. Dit doet de brancheorganisatie met televisiespotjes. Momenteel kan bij 56 procent van de horecabedrijven worden gepind.
Bij winkels, van bakker tot supermarkt, is dat gemiddeld zeventig procent. "We zijn hard bezig deze achterstand in te halen”, aldus KHN-directeur Lodewijk van der Grinten, waarmee hij doelt op de 'Slimme Pinpakketten'.
Hiervoor kunnen horecaondernemers tot eind september 2010 een subsidie krijgen van honderd euro (zie onder).
Lage kosten
Een veelgehoord signaal van kleinere horecabedrijven zoals cafés, snackbars en ijssalons is dat pinnen duur is. Contant betalen lijkt vaak goedkoper, maar dan zijn bijvoorbeeld de handelings- en personeelskosten niet meegerekend, aldus KHN.
Als eenmaal een pinautomaat is aangeschaft, is pinnen over het algemeen goedkoper dan contante transacties.
Zonder zorgen
Van der Grinten: "Nog veel belangrijker is dat pinnen veiliger is. Ook is het interessanter omdat er meer omzet gemaakt wordt en pinnen inspeelt op de verwachtingen van gasten. Steeds meer Nederlanders verwachten dat je overal kunt pinnen."
"Vorig jaar werd door Nederlanders bijna twee miljard keer gepind. Je wilt dat gasten zonder (geld)zorgen van je gastvrijheid kunnen genieten. En dan wil je ze niet telkens naar een geldautomaat op straat sturen."
Veiligheid
Vooruitlopend op de televisiecampagne stuurde KHN haar twintigduizend leden een brief met bovenstaande argumenten. In korte tijd werden duizend antwoordkaarten teruggestuurd, waarbij ongeveer de helft vroeg naar de 'Slimme Pinpakketten'.
Van der Grinten: "Dat toont aan dat de horeca veiligheid hoog in het vaandel heeft staan en luistert naar de wensen van de gast".
Preview
Een preview van de televisiespot 'Klein Bedrag? Pinnen mag! Ook in de horeca!' staat op www.khn.nl/pinnenindehoreca. Horecaondernemers kunnen daar terecht voor alle informatie over de pincampagne en de honderd euro subsidie op een 'Slim Pinpakket'.
De campagne is een initiatief van KHN, Currence (merkeigenaar PIN) en de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen.
Proost! Magazine nu ook op Hyves!
Ook
onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier.
Twitter-account Proost!
Magazine
& Horeca
Entree.

