Horecaondernemers die alcohol schenken aan jeugd onder de zestien jaar kunnen niet langer lid zijn van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), aldus de brancheorganisatie. "We moeten onze verantwoordelijkheid nemen."
Dit zeggen de horecaondernemers die deelnamen aan de Ledenraad van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), waarbij ze spraken over onder andere het verantwoord omgaan met alcohol, het werken aan duurzaamheid en het belang van gezonde voeding in de branche.
Ernstige zorgen
"We maken ons ernstig zorgen om het alcoholgebruik en misbruik onder de jeugd en nemen onze verantwoordelijkheid", aldus KHN-directeur Lodewijk van der Grinten. "We nemen afscheid van leden die deze verantwoordelijkheid aan hun laars lappen."
"Als de horeca in deze samenleving zijn maatschappelijke positie wil versterken, dan moeten we onze ogen niet sluiten maar onze verantwoordelijkheid nemen. We maken ons oprecht zorgen om de jeugd. We zien dat ze op steeds jongere leeftijd gaat drinken."
Samenwerking
KHN vindt het belangrijk om met alle partners die bijdragen aan verantwoord alcoholgebruik samen te werken; de landelijke en lokale overheid, politie, alcoholproducenten, supermarkten, slijterijen, gezondheidszorg, ouders en de horeca zouden dan ook de handen ineen moeten slaan. "Alleen door gezamenlijke inspanning kan er een structurele oplossing worden bereikt."
Geen 16?
Een onderdeel van de nieuwe koers die KHN heeft ingezet om proactief te gaan sturen op verantwoord alcoholgebruik, is de landelijke campagne 'Geen 16? Geen druppel!'. Hiervoor gaat de brancheorganisatie horecaondernemers ook ondersteunen.
De campagne wordt tevens ondersteund door minister Rouvoet, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Trimbos- instituut, NOC*NSF en de STIVA.
Ook onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
Twitter-account Proost! Magazine & Horeca Entree.

