Branchenieuws

Kleine brouwerijen richten alliantie op

Alfa, Budels, Lindeboom en Gulpener gaan intensief samenwerken. De zelfstandige bierbrouwerijen hebben daartoe de Alliantie van Familiebrouwerijen opgericht. De vier familiebedrijven willen de eigen authentieke biercultuur beschermen en gezamenlijk promoten bij de consument. Dat meldt Elsevier op haar website voor management in de voedingsmiddelenindustrie.

Het eerste wapenfeit van de alliantie is een bierkratje met de naam De Smaak van Echt. Elke brouwer heeft hiervoor een nieuw bier gebrouwen. Volgens de kleine brouwerijen wordt de consument een rad voor ogen gedraaid met flitsende marketingverhalen over vermeende authenticiteit. Echte familiebedrijven zijn verweven met de eigen regio en houden rekening met de menselijk maat, zo redeneert de alliantie.

"Doordat de aandelen in familiehanden zijn, denken wij in generaties in plaats van kwartalen. Dat maakt ons minder kwetsbaar voor de waan van de dag", stelt het verbond, dat zegt gezamenlijk over meer dan vijfhonderd jaar ervaring in het brouwen van eigentijdse en onderscheidende bieren te beschikken.