Branchenieuws

Kleine brouwers richten alliantie op

Alfa, Budels, Lindeboom en Gulpener gaan intensiever met elkaar samenwerken. De zelfstandige bierbrouwerijen hebben daartoe de Alliantie van Familiebrouwerijen opgericht.

Dit meldt Elsevier Voedingsmiddelen Industrie. De vier familiebedrijven willen de eigen authentieke biercultuur beschermen en gezamenlijk promoten. Eerste wapenfeit van de alliantie is een bierkratje met de naam De Smaak van Echt. Elke brouwer heeft hiervoor een nieuw bier gebrouwen.

Rad voor ogen
Volgens de kleine brouwerijen wordt de consument een rad voor ogen gedraaid met flitsende marketingverhalen over vermeende authenticiteit. Echte familiebedrijven zijn verweven met de eigen regio en houden rekening met de menselijk maat, zo redeneert de alliantie.

Minder kwetsbaar
"Doordat de aandelen in familiehanden zijn, denken wij in generaties in plaats van kwartalen. Dat maakt ons minder kwetsbaar voor de waan van de dag", aldus een woordvoerder. "Samen beschikken wij over meer dan vijfhonderd jaar ervaring in het brouwen van eigentijdse en onderscheidende bieren."