In 2008 maakten circa 1,2 miljoen Nederlanders bijna 5 miljoen binnenlandse zakenreizen met één of meer overnachtingen.
Dat is een stijging van ruim 2 procent vergeleken met 2 jaar geleden. Dit blijkt uit recent onderzoek van NBTC-NIPO Research.
Van der Valk
Bij de zakenreizen wordt voor 65 procent overnacht in hotels die bij een keten horen. De hotelketens met de grootste bekendheid onder Nederlandse zakenreizigers zijn Van der Valk (die het grootste marktaandeel op dit gebied heeft), NH Hoteles en Golden Tulip.
Van der Valk, Golden Tulip, Bilderberg en NH Hoteles zijn de hotelketens die de meeste voorkeur genieten van Nederlandse zakenreizigers voor een zakelijk verblijf.
Bestedingen
Gemiddeld onderneemt de Nederlandse zakenreiziger vier meerdaagse zakenreizen per jaar in eigen land, waarbij bij ruim tachtig procent wordt overnacht in een hotel. Gemiddeld wordt 270 euro per persoon per zakenreis uitgegeven, waarvan het grootste gedeelte opgaat aan verblijfskosten (inclusief f&b). De totale bestedingen binnen de meerdaagse binnenlandse zakenreismarkt komen daarmee op bijna 1,34 miljard euro.
Onderzoek
Het onderzoek vond plaats onder ruim duizend Nederlandse zakenreizigers, die tijdens een eerdere screening van bijna tienduizend Nederlanders van achttien jaar en ouder aangaven minimaal één meerdaagse zakelijke reis binnen Nederland te hebben ondernomen.
De zakenreizen waarop het onderzoek betrekking heeft vonden plaats in de periode van 1 oktober 2007 tot en met 30 september 2008.

