Diverse kopstukken uit de gastvrijheidsindustrie spraken donderdag 14 mei op de Holland Hospitality Outlook in Uitgeest.
De Holland Hospitality Outlook is een initiatief van HSMAI Nederland en vond plaats in het Staatscircus van Moskou in Uitgeest. De ruim honderdzestig aanwezigen volgden presentaties van onder andere het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), Koninklijke Horeca Nederland (KHN), RECRON, Schiphol en Global Refund.
Toekomst
Ook was er een debat tussen veertien smaakmakers, trendsetters en beleidsbepalers over de stand van zaken en verwachtingen voor de toekomst. Ten slotte werden de laatste cijfers, feiten en visies op de toekomst binnen de huidige economische ontwikkelingen met de aanwezigen gedeeld.
Prijsdumping
Twee veelvuldig terugkerende thema's in de discussies waren hoe recessieproof te worden en hoe de concurrentiepositie te verstevigen. Zo zei NBTC-directeur Jos Vranken naar aanleiding van het onderwerp prijsdumping, dat een recent imago-onderzoek in vijf landen aantoont dat ruim tweederde van de internationale bezoekers Nederland niet eens te duur vindt.
Kostenreductie
En KHN-directeur Lodewijk van der Grinten: "Iedereen zit op dit moment enorm op de kosten, maar je komt niet uitsluitend door kostenreductie uit deze problemen. Het zit meer in ondernemen dan in prijspolitiek.
Toch is kostenreductie de belangrijkste maatregel die ondernemers gebruiken, blijkt uit onderzoek van de brancheorganisatie onder haar achterban; 68 procent van de ondervraagden geeft aan deze maatregel te nemen.
Samenwerking
Uit het onderzoek blijkt verder dat 48 procent meer activiteiten organiseert om zijn onderneming draaiende te houden en 31 procent geeft aan meer te gaan samenwerken met collega's.
Laatstgenoemde maatregel is ook populair onder de aanwezigen van Holland Hospitality Outlook 2009. Bij de laatste stelling over meer samenwerking, liep het merendeel van de aanwezigen namelijk over naar één kant van de circuspiste, waaruit mede de grote bereidheid bleek om samenwerkingsverbanden (verder) te versterken of nieuwe aan te gaan.
Andere maatregelen
Andere maatregelen die ondernemers nemen volgens het onderzoek, zijn meer lokaal adverteren (20 procent), de prijzen verhogen/betere marge (16 procent) en de prijzen verlagen/meer gasten (11 procent).
In zijn presentatie gaf ook KHN zelf maatregelen aan om de crisis te overleven, namelijk het revitaliseren van het imago, de center of excellence zijn, ondernemen en samenwerken, nieuwe media gebruiken, maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen, beroepstrots en vakmanschap, toekomstbestendigheid en op zoek gaan naar de beste mensen.
Traditionele iconen
Een ander, aangehaald thema op Holland Hospitality Outlook 2009 was de positionering van Nederland. De hierop afgestemde stelling dat 'nu het moment is aangebroken om af te stappen van de traditionele iconen zoals molens en tulpen', genoot weinig medestanders.
Deelnemer Flip Nellissen van No Desk vatte de mening over dit onderwerp metaforisch samen: "Je gaat in Zwitserland toch ook niet de bergen verpletteren? Oude iconen zijn juist de basis."
Klik hier voor meer informatie omtrent de laatste branchecijfers, alle presentaties of een foto-impressie.

