Branchenieuws

Lagere verkoop Heinekenbier in Nederland

Heineken verkocht in het derde kwartaal 24 procent meer bier dan een jaar eerder. In Europa gingen de verkopen daarentegen omlaag. Vooral in Nederland, Groot-Brittannië, Spanje en Italië was de handel volgens Heineken door het slechte weer en het lage consumentenvertrouwen slap.


In landen als Griekenland en Hongarije werd de verkoop geraakt door de forse bezuinigen die de overheden er doorvoerden. Dat meldt NUzakelijk.

Omzet
In totaal had Heineken een omzet van 4,62 miljard euro over het afgelopen kwartaal. Dat was dertien procent meer dan een jaar eerder. De behaalde inkomsten lagen lager dan de 4,85 miljard euro waarop analisten hadden gerekend.

Winst
Verder verkocht de brouwer 43,8 miljoen hectoliter bier. Heineken boekte hierbij een nettowinst van 520 miljoen euro. Daarmee lag de winst, afgezien van overnames en wisselkoerseffecten, iets meer dan tien procent hoger dan een jaar eerder.

Femsa
Heineken nam in april van dit jaar de bieractiviteiten van Femsa over, waardoor het de beschikking kreeg over merken als Sol en Dos Equis. Dit voegde ruim tien miljoen hectoliter toe aan de totale bierverkopen van het concern.

Azië
De op twee na grootste bierbrouwer ter wereld zag de verkopen vooral in opkomende markten sterk stijgen. In Azië werd ruim twee derde meer bier verkocht dan een jaar eerder, in Afrika stegen de verkopen met twaalf procent.

Dankzij de populaire Mexicaanse bieren van Femsa werd op het Amerikaanse continent ruim twee keer meer bier afgezet dan in het derde kwartaal van 2009.

Beia
Het bedrijfsresultaat (beia) van Heineken groeide volgens Heineken afgelopen kwartaal met ongeveer vijf procent. Het concern handhaafde de verwachting dat de nettowinst in 2010 op organische basis met minstens tien procent groeit.

Bron: NUzakelijk.
 

Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief
Proost! Magazine
Twitter-account
 Proost!
Magazine.