Het Amsterdamse Leidseplein wordt de eerste Foursquare-zone van Europa. Hiervoor presenteren de horeca- en culturele instellingen aldaar zich als 1 plein op Foursquare. Initiator I Amsterdam ziet het als een logische uitbreiding van bestaande Facebook- en Twittercommunities.
Doordat tientallen deelnemers (zie onder) rondom het Leidseplein zich hebben aangesloten bij deze kosteloze actie, wordt een breed platform voor bezoekers aan het Leidseplein geboden. Daarbij kunnen aangesloten organisaties ook actief op elkaar en elkaars acties inspelen.
Wedstrijd
Er is tevens sprake van een wedstrijdelement. De gebruiker die het meest is ingecheckt bij een bepaalde locatie mag zich immers mayor noemen. De mayor vergaart behalve status bij zijn vrienden ook bijzondere aanbiedingen zoals een maand lang het tweede kaartje gratis bij de Stadschouwburg.
Ook voor firsttimers zijn tal van prijzen te winnen zoals een gratis Time Out bij de gecombineerde balie van AUB Ticketshop/VVV agentschap.
Deelnemers
De deelnemers aan de Foursquare-actie zijn Paradiso, Melkweg, Theater de Balie, Little Buddha, Stadsschouwburg Amsterdam, Toneelgroep Amsterdam, Sugar Factory, Boom Chicago, Boom Chicago Social Club, Theater Bellevue, DeLaMar, Jeugdtheater de Krakeling, AUB Ticketshop, Leidseplein, City Pathé, Eden Amsterdam American Hotel, Wagamama, Blue Boat Company, Amsterdam Canal Company, Café-restaurant Stanislavki en Canal Company.

