De hygiëne in toiletten van horecagelegenheden is gemiddeld beter dan die in ziekenhuizen - maar nog lang niet altijd goed.
Dit blijkt uit het Nationaal Toiletonderzoek 2009 van Service Management. Hiervoor werden toiletten in de gezondheidszorg, warenhuizen/tuincentra, horeca en openbare gebouwen onderzocht.
Horeca beter
De gezondheidszorg eindigde op de laatste plaats met 22 procent (goed/schoon). Vorig jaar was deze branche nog koploper met 33 procent. Beter dan de toiletten in de gezondheidszorg, waren de toiletten in de horeca en in openbare gebouwen. In beide branches werd 24 procent van de toiletten goedgekeurd. Op de eerste plaats stond de categorie warenhuizen/tuincentra met 29 procent.
Gemiddeld betekent dat dat in 2009 24 procent van de toiletten goed/schoon was en dat is 2 procent lager dan in 2008.
Herentoiletten
Opmerkelijk is ook dat de 75 bemonsterde herentoiletten dit jaar hoger scoorden dan de 75 bemonsterde damestoiletten: respectievelijk 27 procent en 21 procent, waarmee de ‘heren' op een substantieel hoger percentage uitkwamen dan de 23 procent van vorig jaar.
De toilettest
De toilettest is gebaseerd op een meting van vier onderdelen. De zitting was in 55 procent van de gevallen vervuild, de kraanknop scoorde 33 procent slecht, gevolgd door de spoelknop (28 procent) en de deurknop, waarvan een op de tien (11 procent) bleek te zijn vervuild.
Zilveren jubileum
De hoofdredactie van Service Management en elf medewerkers van Rentokil Hygiene voerden de test in september op random gekozen locaties in de vier genoemde categorieën door heel Nederland uit. De Nationale Toilettest werd dit jaar voor de 25e keer gehouden.
Regardz Rotterdam
Ter gelegenheid van dit zilveren jubileum werd een prijs uitgereikt voor het Schoonste Toilet van Nederland. Deze eer was voor de damestoiletten in het Regardz Airport Hotel Rotterdam.
Deze bleken niet alleen bacteriologisch schoon, maar werden door het testteam ook als ‘geweldig' ervaren door de aanwezigheid van desinfectiemiddelen, de muziek en de prettige geur.
Bron: ServiceManagement.
Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
Horeca Entree zit ook op Twitter.

