Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft de resultaten van de Bierenquête 2008 bekendgemaakt, gehouden onder Nederlandse café-, discotheek- en zaalbedrijven. De belangrijkste conclusie is dat de marges op bier onder grote druk staan. KHN beveel horecaondernemers dan ook aan om kortingen te bedingen, eens goed te kijken naar de aflevermomenten en te onderhandelen over de prijs, gezien de gedaalde grondstofprijzen.
KHN constateert dat het aandeel van contractueel gebonden ondernemers afneemt. In 2008 was nog slechts 43 procent gebonden. Daarnaast neemt de hoogte van de leningen en borgstellingen af en is aangetoond dat een ondernemer die niet aan de brouwer gebonden is minimaal tien euro meer hectoliterkorting kan krijgen dan een gebonden ondernemer. Het aantal ondernemers dat korting ontvangt, is met vijf procent gestegen ten opzichte van 2006. De hectoliterkortingen blijven stijgen. In alle verschillende klassen hectoliter is een stijging ten opzichte van 2006 zichtbaar. Ook is aantoonbaar dat hoe meer hectoliter de ondernemer afneemt, hoe meer hectoliterkorting men kan krijgen.
De inkoopprijs voor de horecaondernemers is gestegen met gemiddeld 13,6 procent. Dat betekent een stijging van €0,23 per liter pils in drie jaar. De inkoopprijs stijgt sneller dan de verkoopprijs. Dit betekent dat de marges minder worden. Daarnaast is er een accijnsverhoging doorgevoerd van dertig procent op bier. Bijna zestig procent van de ondernemers geeft dan ook aan dat de verkoopprijs zal worden aangepast naar aanleiding van de accijnsverhoging.
De bruine cafés hebben gemiddeld de laagste omzet. Ze hebben wel het hoogste percentage bieromzet ten opzichte van de totaalomzet. Daarom hebben de inkoopprijs en de hectoliterkorting grote invloed op hun marges.
Koninklijke Horeca Nederland beveelt aan, doordat de marges op bier zo onder druk staan, te proberen een korting in procenten op de inkoopprijs te bedingen, waardoor de korting stijgt indien de inkoopprijs wordt verhoogd. Negentien procent van de ondernemers ontvangt al een korting in procenten. De korting kan ook oplopen door automatisch te gaan betalen. Daarnaast heeft het aantal aflevermomenten invloed op de inkoopprijs voor ondernemers. Probeer die te beperken en werk zo mogelijk samen met een nabijgelegen horecabedrijf. Ten derde ziet KHN de grondstofprijzen voor bijvoorbeeld olie en gerst dalen. Ook voor de energieprijs is een daling te verwachten halverwege 2009. Dit kan een reden zijn voor een lagere productprijs.

