Branchenieuws

McDonald’s blijft volop in beweging

McDonald's kijkt met een goed gevoel terug op 2008 en de eerste zes maanden van 2009. Ook de verwachtingen zijn optimistisch.

Nieuwe en gerestylede restaurants zorgen voor omzetgroei en extra arbeidsplaatsen. Het jaar zal verder in het teken staan van nadere invulling van de kwaliteitsstrategie Good Food Fast. Drie punten hebben daarbij speciaal de aandacht: een grootscheepse campagne rond voedselkwaliteit, duurzaamheid en verschillende maatschappelijke initiatieven, waaronder samenwerking met het Jeugdsportfonds en Stichting Kids in Balance. Dat maakte Jo Sempels, Algemeen Directeur van McDonald's Nederland, vandaag bekend tijdens een 'persbijeenkomst op het hoofdkantoor in Amsterdam.

Groei
Tot eind mei 2009 steeg de omzet met 3,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Op basis van deze resultaten gaat McDonald's uit van een verdere groei in 2009. De afgelopen tijd zijn restaurants geopend in Batavia Stad, Harlingen en Alphen aan den Rijn . Op 25 juli opent een restaurant met McDrive in Utrecht Leidsche Rijn zijn deuren . Hiermee levert McDonald's ook een belangrijke bijdrage aan de werkgelegenheid . De nieuwe restaurants bieden samen met een aantal uitgebreide en verbouwde restaurants in 2009 extra werkgelegenheid aan ruim 300 mensen.

Voedselkwaliteit
De positieve resultaten zijn voor McDonald's reden om door te gaan met de uitrol van de kwaliteitsstrategie Good Food Fast, waarbij het draait om kwaliteit op alle fronten. Bij McDonald's zijn alle producten en ingrediënten van de hoogste kwaliteit. Alle producten worden bovendien met de grootste zorg bereid. Dat wil McDonald’s de komende jaren meer gaan benadrukken. McDonald's gaat actief informeren over de aspecten kwaliteit, herkomst en bereiding van de burgers. Die zijn gemaakt van 100% puur rundvlees van de mooiste stukken van de koe, waaraan bij de bereiding alleen peper en zout worden toegevoegd . De koeien zijn afkomstig uit Nederland en andere Europese landen en hebben niet alleen binnen maar ook buiten staan grazen. Dit zal onder de aandacht worden gebracht met een grootscheepse campagne: Hoe meer je weet, hoe lekkerder je eet, die 28 juli van start gaat. De campagne laat een nieuwe aanpak zien richting de consument. Naast een tv-commercial zal ook de website een belangrijke rol spelen.

Duurzaamheid
Onder Good Food Fast verstaat McDonald 's ook duurzaam ketenbeleid. McDonald's Europa heeft hiervoor in juni het Flagship Farm-programma gelanceerd . Voor diverse productcategorieën, zoals rundvlees, sla, melk en brood, zijn binnen Europa Flagship Farms benoemd. Bij dit project zijn boeren  en boerderijen betrokken die op vooruitstrevende en duurzame manier hun bedrijf runnen . Het doel is dat deze boeren hun duurzame landbouwmethoden delen met de andere leveranciers van  McDonald's zodat deze worden gepromoot en verspreid binnen het netwerk. In Nederland is een
Friese boerderij aangewezen als Flagship Farm. Deze boerderij levert de melk voor het ijs en de milkshakes van McDonald's.

Jeugdsportfonds en Kids in Balance
Als familierestaurant gaat McDonald's in 2009 verschillende maatschappelijke init iatieven ontwikkelen die gericht zijn op gezinnen . Dat gebeurt vooral op het gebied van een evenwichtige leefstijl. McDonald's gaat onder meer samenwerken met het Jeugdsportfonds en Stichting Kids in Balance. Het Jeugdsportfonds betaalt het lidmaatschap van een sportclub voor kinderen die uit een gezin komen dat daarvoor niet genoeg geld heeft. Stichting Kids in Balance leert kinderen de juiste keuzes te maken op het gebied van voeding en beweging . Deze activiteiten sluiten goed aan bij het streven van McDonald's om een evenwichtige leefstijl te stimuleren . McDonald's zal beide organisaties niet alleen financieel maar bijvoorbeeld ook op het gebied van communicatie ondersteunen.