Televisiekoks zoals Gordon Ramsey en Herman de Blijker zorgen ervoor dat mannen bezig zijn met een inhaalslag in de keuken.
Dat schrijft Nu.nl. De bekende mannelijke chef-koks zouden het koken een meer macho-imago gegeven hebben, waardoor ook de gewone man minder snel terugdeinst voor het fornuis.
Deze trend is gesignaleerd door retailketen Debenhams, die haar beleid hier ook op heeft aangepast. De aanschaf van kookgerei zou inmiddels in vijftien procent van de gevallen door mannen gedaan worden.
Eigenschappen
"Het is niet langer genoeg om te zeggen dat kookgerei stijlvol, mooi gekleurd en goed geprijsd is – termen die speciaal voor vrouwen aangehaald worden", aldus een woordvoerder van Debenhams.
"Zelfs de meest simpele pan moet nu mannelijke eigenschappen hebben zoals ‘zwaar’, ‘enorm hittebestendig’ of ‘levert buitengewone prestaties’."
"Mannen voelen zich meer op hun gemak als ze producten kopen die gelieerd zijn aan eigenschappen als kracht en vermogen", aldus de zegsman. "Althans, veel meer dan kleur of zelfs waarde. Het is net alsof het voedsel in de goede vorm gemept moet worden. Ze zien zichzelf als Arnold Schwarzenegger in een schort."
Marketingterm
Aards mixvermogen, horizontale motor en toegenomen functionaliteit zijn inmiddels al als marketingterm gebruikt om een bepaald type mixer letterlijk aan de man te brengen. Bovendien zouden producten vandaag de dag vaker zwart of van roestvrij staal zijn, en veel minder vaak roze of pastelkleurig, aldus Nu.nl.
---
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

