De bars en à-la-carterestaurants van de achttien Mercure-hotels in Nederland schenken vanaf 1 februari het zogeheten Well Water.
Wereldwijd sterven dagelijks vierduizend kinderen en volwassenen door verontreinigd drinkwater, zo blijkt uit cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Van elke euro die het Well Water oplevert, wordt 25 cent gedoneerd aan Simavi. Deze stichting ondersteunt al ruim tachtig jaar initiatieven van lokale organisaties in Azië en Afrika op het gebied van schoon drinkwater, sanitaire voorzieningen en de zorg voor moeder en kind.
Prachtig initiatief
Mercure is met deze actie het eerste hotelmerk in Nederland dat Well Water aan zijn drankenkaart toevoegt. De marktbenadering van Well Water spreekt bij Accor Hotels Nederland, waartoe de Mercure hotels behoren, zeer tot de verbeelding. "Dit is een prachtig initiatief", zegt operationeel directeur Arnaud Perulli.
Herkenning
"Ten opzichte van andere merken mineraalwater is de inkoop van Well Water weliswaar wat duurder, maar daar staat de garantie tegenover dat een substantieel deel van de opbrengst voorziet in de primaire levensbehoeften van de allerarmsten in de wereld. Accor Hotels herkent zich dan ook volledig in het motto van Well Water, dat 'feeling good by drinking well' is.
Met de opbrengst verwacht Mercure jaarlijks duizend inwoners in Afrika en Azië schoon drinkwater te kunnen aanbieden.
Niet verwacht
Met de donaties heeft Well Water tot nu toe meegeholpen aan het slaan van ruim honderd waterputten. Naar schatting 75.000 mensen in onder meer Oeganda, Bangladesh, Indonesië en India zijn hiermee structureel voorzien van schoon drinkwater. "We hadden bij de introductie in 2003 niet verwacht zoveel mensen te kunnen helpen", zegt Bas Westdijk, een van de oprichters.
Idealisme
"We startten destijds uit een soort idealisme. Vijf jaar later associëren grote namen als Albert Heijn en nu ook Accor Hotels met Mercure zich met Well Water Het laat zien dat je ook met andere dan de gebruikelijke marketingmiddelen commercieel succes kunt hebben."

