De economische crisis lijkt geen vat te hebben op de waarde die we hechten aan bepaalde merken. Dat blijkt uit de Brandz top honderd die het onderzoeksbureau Millward Brown vandaag heeft gepubliceerd.
In deze top honderd wordt de waarde in geld van wereldwijd bekende merken bij elkaar gezet. Tesamen steeg hun waarde met twee procent tot 1,95 biljoen dollar. Op het gebied van dranken steeg de merkwaarde van frisdranken het meest, met 24 procent. Koffie steeg met 18 procent, bier met 15 procent. De waarde van merken sterke drank stegen altijd nog met 5 procent.
De groei van merkwaarde in frisdranken geeft aan dat de gehechtheid aan een bepaald merk in deze categorie groot is. Mensen zijn niet snel bereid hun vertrouwde merk op te geven voor B-merken of private labels. Coca-Cola, één van 's werelds grootste merken, steeg maar liefst 16 procent in waarde, terwijl Pepsi 2 procent inleverde.
Koffie is iets wat mensen blijven drinken, hoe slecht het economisch ook gaat. Juist dan is een verschuiving van het uit huis naar thuis drinken waarneembaar. Nespresso is een merk dat hier heel goed op inspeelt en is dan ook met 27 procent in waarde gestegen.
Ook bier is een product dat onderhevig is aan een verschuiving van consumptie in de horeca naar consumptie thuis. Ondanks een afnemende omzet is het merk Heineken nog altijd ijzersterk en steeg dit het afgelopen jaar met 10 procent in waarde.
Sterke dranken tenslotte profiteren met name van de groei in nieuwe markten, al is die groei bescheiden. Met name in China wordt steeds meer whisky gedronken. Het zijn dan ook de whiskymerken Johnnie Walker (+42 procent) en Chivas (+30 procent) die onder de sterke dranken in de Brandz top honderd procentueel het hardst zijn gestegen.

