Branchenieuws

Miko wint Fairtradeaward met Purokoffie

Koffieleveranicer Miko heeft de award Beste Nieuwe Fairtrademerk gewonnen voor haar Purokoffie.

Deze ontving het bedrijf dinsdag in het Belgische Atomium uit handen van Charles Michel, minister van Ontwikkelingssamenwerking. De award wordt toegekend aan de meest lovenswaardige initiatieven op het vlak van eerlijke Zuid-Noordhandel.

Puro

Puro werd gelanceerd in 2006. Inmiddels maakt het ruim vijftien procent van het verkochte koffievolume uit en wordt het verdeeld in meer dan twintig landen.

Drie p's

Puro beantwoordt aan de drie p's van duurzaam ondernemen (people, planet, profit). "De p van people vinden we terug in het Max Havelaarkeurmerk, waarmee aan kleine koffieboeren een minimumprijs voor de koffie wordt gegarandeerd die hoger ligt dan de marktprijs", aldus een woordvoerder.

Bovendien steunt Puro in samenwerking met CDI Bwamanda een streek in Congo door er te investeren in de bouw van een koffieproductiecentrum. "Dit zal de lokale koffieboeren toelaten om hun kwaliteit en verwerkingscapaciteit van de groene koffie fors te verhogen."
 
Planet
De p van planet staat voor de twee procent van de omzet die rechtstreeks naar de natuurbeschermingsorganisatie World Land Trust gaat. Momenteel heeft Puro er een oppervlakte van meer dan tweeduizend voetbalvelden in bescherming genomen.

Andere criteria

Andere criteria die volgens de jury van Puro een verdiende winnaar maken, zijn de diepte en breedte van het gamma, de afstemming van het aanbod op de markt en de verwachte positieve ontwikkelingen naar de volgende jaren toe.

Meld u ook eens aan voor onze nieuwsbrief.