Dankzij Holland Art Cities zijn miljoenen euro's uitgegeven aan de toeristische sector in Nederland. 230.000 bezoekers gaven aan speciaal voor de tentoonstelling naar Nederland te zijn gekomen. Deze groep bezoekers gaf bijna vijftig miljoen euro uit in Nederland.
Daarnaast gaven driehonderddertigduizend mensen aan dat de bezochte tentoonstelling voor hen één van de redenen was om Nederland te bezoeken. Deze groep gaf ruim tweehonderdtien miljoen euro uit in de Nederlandse winkels, horeca, hotellerie en musea.
Dit blijkt uit onderzoek van Blauw Research. Holland Art Cities is een internationaal kunst- en cultuurevenement dat anderhalfjaar geleden startte. Ruim 3,7 miljoen mensen bezochten in deze periode een of meerdere tentoonstellingen in het kader van Holland Art Cities.
Hiervan kwamen 1,6 miljoen mensen uit het buitenland.
Bijdrage
Hans Haerkens van Gastvrij Nederland (Nationale Raad voor Toerisme, Recreatie, Horeca en Vrije Tijd): "Na het eerdere succes van Rembrandt 400 blijkt nu opnieuw dat een kwalitatief goed aanbod in de kunst- en cultuursector en de collectieve promotie hiervan in het buitenland een belangrijke bijdrage levert aan de gastvrijheidseconomie in Nederland."
"Het loont dus om ons culturele aanbod stevig onder de aandacht te brengen in binnen- en buitenland."
Doelstelling
Met de bezoekersresultaten uit het tweede thema van Holland Art Cities is de doelstelling van het evenement – tweehonderdduizend extra buitenlandse bezoekers – nu reeds behaald.
Op woensdag 30 maart is de laatste tentoonstelling in het kader van Holland Art Cities.
Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine

