Nederland gaat nog niet echt massaal overstag voor locatiegebaseerde diensten als Foursquare en Feest.je. Hiermee kunnen gebruikers inchecken in zaken als cafés en restaurants. Horecabedrijven kunnen hier weer op inspringen door (vaak) incheckende gebruikers te belonen.
Dat meldt Dutch Cowgirls. In andere landen blijven Foursquare, Feest.je en ook het Amerikaanse Gowalla aan populariteit winnen. In Nederland breken ze echter nog niet echt door.
"Privacy is de belangrijkse reden waarom het bij het grote publiek niet doorbreekt", aldus een kenner.
Foursquare
Foursquare heeft nu 6,5 miljoen gebruikers, twee miljoen checkins per dag en kende in 2010 een groei van 3.400 procent. Volgens Dennis Crowley, medeoprichter en ceo van Foursquare, zal de dienst naast in het Engels in nog vijf talen gaan worden aangeboden: Spaans, Frans, Duits, Italiaans en Japans.
Feest.je
Feest.je, met momenteel vijftienduizend gebruikers, is de grootste Nederlandse concurrent van Foursquare en Gowalla. In tegenstelling tot bij die laatste twee legt Feest.je minder de nadruk op het inchecken.
Medeoprichter Patrick de Laive: "Eén van onze doelen is mensen bij elkaar brengen. Wij kunnen laten zien waar jouw vrienden nu en binnen vier uur zijn. Zo heb je de mogelijkheid ze op te zoeken."
Naslagwerk
Inchecken om het inchecken heeft volgens insiders zijn langste tijd wel gehad. Veel meer mensen gebruiken de locatiegebaseerde diensten ook als naslagwerk. Zo kan een gebruiker bijvoorbeeld gemakkelijk terugvinden in welk leuk restaurant hij toen en toen zat.
Bron: Dutch Cowgirls.
Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine

