Martin King van The Beer Shop in Den Haag vindt dat Nederlanders vergeten zijn hoeveel kwaliteitsbier uit ons land vandaan komt. En dat de horeca wordt gedomineerd door bier met weinig geur en karakter. Daarom brengt King speciaalbier van kleine, Hollandse brouwers aan de man.
Dat schrijft Metro. King, Brit van geboorte, ziet het typisch Hollandse biertje als een 'koel, goudgeel slokje met weinig geur, bitterheid en karakter'. En volgens hem voeren juist die relatief 'smakeloze pilsjes' de boventoon in de Nederlandse cafés, restaurants en supermarkten.
Alternatief
Jammer, vinden King en zakenpartner Dean Southall. Daarom willen zij een alternatief bieden: ambachtelijk (betaalbaar) bier, afkomstig van kleine, lokale brouwerijen. Waarom juist hij, een Engelse expat, lokaal Hollands bier aan de man probeert te brengen?
"Omdat jullie schijnen te zijn vergeten hoeveel kwaliteitsbier hier vandaan komt. Nederland staat vijfde op de wereldranglijst. De Berghemse Muifelbrouwerij, producent van Broeder Everardus, staat op het punt haar bier in Amerika te lanceren. Nou, dan ben je een grote hoor."
"In Amerika schenken ze de beste biertjes ter wereld. Wil je daar worden opgemerkt, moet je wel kwaliteit bieden. Maar behalve in Berghem kent haast niemand haar bier. Eeuwig zonde toch?"
Proeverijen
Om zijn assortiment van in totaal 100 biertjes breed onder de aandacht te brengen, organiseert Martin King regelmatig bier- en kaasproeverijen. In de winkel en op Salonboot Den Haag. "Een gouden combinatie. Kaas en bier delen dezelfde basisingrediënten."
"Gerst is een cruciaal bestanddeel in het brouwproces en wordt in grasvorm ook door melkkoeien gegeten."
Brouwerijen
Ook regelt hij tours naar brouwerijen. "Voor liefhebbers de perfecte gelegenheid om nieuwe biertjes uit te proberen. Brouwers zijn ermee geholpen omdat ze worden opgemerkt en altijd wel wat flesjes verkopen."
"En ík laad na zo’n bezoek meteen de wagen vol om het assortiment aan te vullen. Kortom, een win-win-wincombinatie."
Bron: Metro.

