Branchenieuws

Nederland wisselt volle wijn in voor lichte

De Nederlander drinkt tegenwoordig liever lichte, frisse witte wijn zoals die van de sauvignon blanc dan vette, volle witte wijn. In de slipstream daarvan geldt dat ook voor riesling, vooral uit Duitsland. Rosé blijft – ondanks de groei van prosecco – onverminderd populair.


Dat constateert Harold Hamersma in zijn nieuwe koopgids De Grote Hamersma,
waarvoor hij 4.500 wijnen proefde in alle prijsklassen. Het resultaat:
2.321 proefnoteringen over flessen die een zeven of hoger scoorden.

Prosecco
De
kwaliteit van de prosecco vindt de wijnschrijver teleurstellend. "Er
zijn grote hoeveelheden voor ingestuurd, maar de populairste prijsklasse
(onder zeven euro) scoort zwaar onder maat. Lekkere zijn er in
Nederland wel te koop, maar die zijn doorgaans wel wat duurder."

Verder
rammelt de kwaliteitscider aan de poort en heeft de kwaliteit van het
meest verkochte wijnsegment (onder vijf euro) zich over de hele breedte
verbeterd.

Landen
Wat landen betreft is Frankrijk nog
steeds onbetwist nummer één, dat zichzelf als wijnland ook lijkt te
verbeteren. Portugal meldt zich nadrukkelijk met moderngemaakte wijnen
op basis van autochtone druiven en Chili is in de categorie rood tussen
zes en acht euro een klasse apart.

Spanje is zijn imago van
rode-wijnland aan het afschudden dankzij zeer goed wit uit het noorden
van het land. Ook het voormalige Oostblok laat van zich horen met goede
wijnen.

Koel rood
Verder ziet Hamersma een groeiend
aanbod van koel te drinken rood, biologisch gemaakte wijnen en wijnen
met een natuurlijk lager alcoholpercentage. Ook verdringen schroefdoppen
de kurk en is er een opvallende groei van het aantal
internetleveranciers (vaak gespecialiseerd in landen, streken of
soorten). 

Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine
& Horeca
Entree
.