Een ruime meerderheid van de Nederlanders is trots op bier (81 procent). Pils is net als voorgaande jaren veruit de populairste biersoort van Nederland. Op de tweede plaats staat speciaalbier, met name witbier.
Deze en andere trends staan in het 5e Nationaal Bieronderzoek van de Nederlandse bierbrouwers, verenigd in het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK), online uitgevoerd door Ruigrok | Netpanel onder ruim 500 Nederlanders tussen de 18 en 65 die minimaal één keer per maand bier drinken.
Bierkennis
De overgrote meerderheid van de respondenten kan precies noemen welke grondstoffen in bier zitten en 70 procent weet dat bier een natuurproduct is. 72 procent is niet verbaasd over het feit dat matige bierconsumptie dezelfde effecten op de gezondheid heeft als matige wijnconsumptie.
Alleen de kennis over bier en voedingsstoffen blijft wat achter: ongeveer 1 op de 4 respondenten denkt dat in bier geen vezels, mineralen, anti-oxidanten of vitaminen zitten, terwijl het tegendeel waar is, aldus het CBK.
Uit of thuis
Het kopen van bier is een mannending (66 procent mannen versus 34 procent vrouwen). Bier drinkt men het liefst bij het uitgaan (33 procent), gevolgd door thuis (31 procent) en bij vrienden (17 procent). Thuis drinkt men vooral om te ontspannen (47 procent) of tijdens het televisiekijken (37 procent).
De Nederlandse bierdrinker consumeert gemiddeld 7,4 glazen per week. 39 procent drinkt tussen de 0 en 3 glazen per week en 14 procent drinkt 15 glazen of meer.
Slogan
Een ruime meerderheid van de bierdrinkers (92 procent) is bekend met de slogan 'Alcohol onder de 16, natuurlijk niet'. De brouwers promoten deze slogan door bij iedere tv-commercial en in iedere printreclame die slogan te voeren. Overigens is deze slogan onlangs vervangen door 'Geen 16? Geen druppel'.
Cadeau-idee
Bij cadeaumomenten denkt men regelmatig aan bier om te schenken. Zeventig procent van de Nederlanders heeft iemand op zijn verjaardag weleens verrast met (speciaal)bier. 39 procent heeft bier als presentje gegeven om iemand te bedanken en 29 procent heeft het cadeau gedaan bij een speciale gelegenheid.
Jan Smit, Doutzen Kroes, Gerard Joling en Prins Maurits zijn de BN’ers met wie Nederlanders het liefst een biertje drinken.
CBK
Het Centraal Brouwerij Kantoor is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van acht in Nederland gevestigde bierbrouwerijen: Alfa Brouwerij, Bavaria, Budelse Brouwerij, Grolsche Bierbrouwerij Nederland, Gulpener Bierbrouwerij, Heineken Nederland, InBev Nederland en Lindeboom Bierbrouwerij.
Deze brouwerijen zijn samen goed voor 99,9 procent van de bierproductie in Nederland.
Ook onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.

