De gemiddelde Nederlander gaat niet minder uit eten, ondanks dat hij zich zorgen maakt over de recessie.
Dit blijkt althans uit onderzoek van verzekeringsmaatschappij Cardif, uitgevoerd door Blauw Research. In totaal werden in april dit jaar 1.001 Nederlanders in alle leeftijdscategorieën ondervraagd naar hun financiële toekomstverwachting en bijbehorende onzekerheden.
Gevaar
Vorig jaar werd eenzelfde meting gehouden. Toen was hypotheekrenteaftrek het grootste zorgenkindje; een kwart had er slapeloze nachten van. In 2009 is dat nog steeds zo, maar nu is veertig procent ook bang dat de recessie zijn financiële positie in gevaar brengt.
Vorig jaar maakte slechts 21 procent zich daar zorgen om.
Uitgavenpatroon
Ondanks de zorgen is het afgelopen jaar weinig veranderd in het uitgavenpatroon van Nederlanders. Net als in 2008 gaat het grootste gedeelte van het inkomen naar de vaste lasten (41 procent) en de dagelijkse boodschappen (22 procent). Aan het laatste wordt zelfs iets meer uitgegeven dan in 2008.
Luxe
Vooral opmerkelijk is dat er nog evenveel wordt uitgegeven aan ontspanning, kleding, luxe goederen, cadeaus en uit eten gaan. De angst om niet aan zijn financiële verplichtingen te kunnen voldoen ten spijt, is de Nederlander blijkbaar niet van plan zijn levensstijl te conformeren.
Marieke van Zuien, hoofd PR & communicatie bij Cardif: "Nu de risico’s toenemen hadden wij verwacht dat Nederlanders hun geld op een andere manier zouden uitgeven. Het tegendeel blijkt echter waar. Consumenten willen houden wat ze hebben, ook als het minder gaat."

