Als het om het boeken van vakanties gaat zijn Nederland en Duitsland de koplopers in Europa.
Dat blijkt uit Europees onderzoek van GfK Retail & Technology, schrijft RetailActueel. Volgens GfK lopen de boekingen in Duitsland tot eind januari voor met ruim 18 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2009. In Nederland is er sprake van een plus van 11 procent.
Met dergelijke groeicijfers loopt de toeristische markt in Duitsland en Nederland voor op de omzetten die in 2008 behaald werden. Daarmee zitten Duitsland en Nederland vrijwel op het niveau van voor de economische crisis.
Groot-Brittannië
Niet alleen in de twee buurlanden is sprake van herstel. Ook de Britse markt herstelt zich snel, maar met een gestegen vraag van 7 procent is het niveau van 2008 nog niet in zicht. Als het gaat om de vakantiemarkt in Frankrijk, Italië en Rusland kan GfK nog weinig mededelingen doen.
Daar wordt de zomervakantie vaak laat geboekt.
Winterseizoen
Over het winterseizoen kan GfK echter wel iets zeggen bij deze landen. In Frankrijk en Italië blijft de groei beperkt met slechts 3 procent en 1 procent, terwijl Rusland pluste met 24 procent.
GfK concludeert op basis van die cijfers dat de economische verschillen tussen Noord- en Zuid-Europa zich ook laten zien in de vakantiebestedingen.
Bron: RetailActueel.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

