De Nederlandse hotels zijn gastvrijer dan de Duitse, Belgische en Franse. Dit vindt 88 procent van de Nederlandse gasten.
Dit blijkt uit onderzoek van Weekendjeweg.nl op basis van meer dan 284.000 hotelboekingen in 2009 onder 2.474 hotels in de Benelux, Duitsland en Frankrijk.
Scores
Nederlandse hotels scoren het hoogst op gastvrijheid, 72 procent van de Nederlandse hotels geven de gast het gevoel welkom te zijn. Op nummer twee staan de Duitse hotels met 69 procent gevolgd door Belgische hotels met 61 procent.
Hekkensluiters zijn de Franse hotels waar 58 procent van de Nederlanders zegt zich welkom te voelen.
Grootte
Onafhankelijke, kleinere hotels scoren in service gemiddeld net zo goed als de grotere hotelketens. Wel is het zo dat de kleinere hotels uitblinken in zowel de hoogste als de laagste scores.
Service
"Al onze gasten krijgen een enquête na hun verblijf waarin wij vragen stellen over de service van het hotel", zegt Weekendjeweg.nl-woordvoerder Ed Trentelman.
"Uiteindelijk komt die service neer op een gevoel van gastvrijheid. Iets wat door de een als zeer aangenaam wordt ervaren kan de ander niet eens opvallen. Als je kijkt naar het lagere percentage van de tevredenheid in de Franse hotels, spelen aspecten als taal hier waarschijnlijk ook een rol."
De enquête
In de enquête van Weekendjeweg.nl wordt een hotel op vijf onderdelen beoordeeld: de kwaliteit van de kamer, het ontbijt, de service, de prijs-kwaliteitverhouding en het hotel in het algemeen.
Daarnaast wordt er gevraagd welk cijfer een hotelgast geeft voor het personeel, of men zich welkom heeft gevoeld en of men dit hotel zou aanraden aan vrienden en kennissen.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

